Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande färdigheter inom familjehälsa (3 sp)

Kod: HVV21HA08-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 01.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 31.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 18

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Vasa - timlärare Vård
  • Carita Blomström
  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan använda sig av centrala undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet
- vägleder och stöder klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- innehar färdigheter att förverkliga familje- och föräldraförberedelse
- har beredskap att utföra en säker vaccination åt barn
- har kunskap om olika hälsofrämjande arbetsmetoder och har färdigheter att använda sig av dessa i mötet med familjen, individen, gruppen och samhället i förändring
- har kunskaper gällande resursförstärkande och uppsökande arbetssätt och kan identifiera och stöda klienter/patienter i behov av särskilt stöd
- behärskar säker läkemedelshantering

Innehåll

Undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet- simuleringsövningar
Reproduktiv hälsa och familjeplanering
Familje- och föräldraförberedelse
Vaccination av barn - simuleringsövningar
Olika hälsofrämjande arbetsmetoder
Barnskydd
Undervisningssekvenser för barn och vuxna
Handledning

Tid och plats

Alere hösten 2024 närstudier
Påbörjande av arbete med metodhandbok hösten 2024 som fortgår till februari 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

enligt kursansvarigas anvisningar
se moodle kurs

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (barnskydd, familjeplanering och sexuell hälsa, hälsosamtalet, undervisningssekvenser)
Simulationer/praktiska övningar i kliniskt träningscenter
Inbandning och analys av hälsosamtal
Virtuella studier
Utarbetande av metodhandbok i basgrupper

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Simulationer/praktiska övningar hösten 2024
Inbandning och analys av hälsosamtal hösten 2024
Deadline för inlämning av metodhandbok inom februari 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid simuleringar/praktiska övningar , inbandning och analys av hälsosamtal och expertföreläsningar i barnskydd och sexuell hälsa

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänt deltagande i simulationer/praktiska övningar i kliniskt träningscenter
Godkänt deltagande i bandning och analys av hälsosamtal
Utarbetande av metodhandbok i barnrådgivningsarbete , vitsord 1-5
Deltagande i expertföreläsningar i barnskydd samt utförande av uppgift GK/UK
Deltagande i expertföreläsning om sexuellt hälsa

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Hälsovårdararbete med den väntande familjen