Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbete (5 sp)
Kod: SOV22UVR202-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
20 - 40
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Johanna Sigfrids
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Tid och plats
Inleds med en förhandsuppgift vecka 2
Föreläsningar januari, februari och april (x2)
Schemat finns i peppi och tuudo
Närmare uppgifter och information om förändringar finns i kursens Moodle plattform
Alla föreläsningstillfällen är obligatoriska.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
integration.fi
migri.fi
MindSpring handbok för föräldrar
https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-R-Rapporter/MindSpring_Foraldrar_FINAL2023_WEBB.pdf
Lag om främjande av integration
(1386/2010)
Utlänningslagen
(301/2004)
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel
17.6.2011/746
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Workshop
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med lokala aktörer inom området sysselsättning- och integration
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgift vecka 2-3
Grupp uppgift kring inledande kartläggning och integrationsprocessen februari (1-5)
Moodle tentamen (individuell) kring tjänster på en mottagningscentral och processen för internationellt skydd (1-5)
Individuell uppgift metoder för integration och främjande av psykisk hälsa (GK)
Sysselsättningsfrämjande arbete, inlämningsuppgift i samband med workshop april (GK)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närvaro på föreläsningar och studiebesök 12 h
Eget arbete utanför lektionstid 123 h
Periodisering av innehållet
Inlämningsuppgift ungefär en gång i månaden januari - april
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
1-2 Studerande uppvisar grundläggande kunskaper i ämnet
3-4 Studerande uppvisar goda kunskaper i ämnet
5 Studerande uppvisar synnerligen goda kunskaper i ämnet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav