Hoppa till innehåll

Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbete (5 sp)

Kod: SOV22UVR202-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 11.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

20 - 40

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet

Tid och plats

Inleds med en förhandsuppgift vecka 2
Föreläsningar januari, februari och april (x2)

Schemat finns i peppi och tuudo
Närmare uppgifter och information om förändringar finns i kursens Moodle plattform

Alla föreläsningstillfällen är obligatoriska.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

integration.fi
migri.fi

MindSpring handbok för föräldrar
https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-R-Rapporter/MindSpring_Foraldrar_FINAL2023_WEBB.pdf


Lag om främjande av integration
(1386/2010)
Utlänningslagen
(301/2004)
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel
17.6.2011/746
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Workshop

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med lokala aktörer inom området sysselsättning- och integration

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgift vecka 2-3
Grupp uppgift kring inledande kartläggning och integrationsprocessen februari (1-5)
Moodle tentamen (individuell) kring tjänster på en mottagningscentral och processen för internationellt skydd (1-5)
Individuell uppgift metoder för integration och främjande av psykisk hälsa (GK)

Sysselsättningsfrämjande arbete, inlämningsuppgift i samband med workshop april (GK)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närvaro på föreläsningar och studiebesök 12 h
Eget arbete utanför lektionstid 123 h

Periodisering av innehållet

Inlämningsuppgift ungefär en gång i månaden januari - april

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

1-2 Studerande uppvisar grundläggande kunskaper i ämnet
3-4 Studerande uppvisar goda kunskaper i ämnet
5 Studerande uppvisar synnerligen goda kunskaper i ämnet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav