Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer (5 sp)

Kod: SO22SOP4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 25.01.2024

Tajmning

25.01.2024 - 17.03.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo – timlärare Socionom
  • Lilian Nordell

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.

Innehåll

- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- barn- och familjerätt
- serviceformer för barn och familjer
- systemisk orienteringsgrund
- delaktighetsfrämjande arbetssätt
- resursförstärkande arbetssätt
- planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet

Tid och plats

25.1-17.3.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Forsström, D. (2017). Barnfokuserat familjearbete. Ljungby: Humanisitiska förlaget.

Skapa förtroende - skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd. 2017. S. 1- 32 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Vilén, M., Seppänen, P., Tapio, N., Toivanen, R. (red.) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön. Helsinki. Kirjapaja.

Wallroth, P. (2010) Mentaliseringsboken. Stockholm. Karneval förlag.

Mer material publiceras på kursens Moodle-sida
_______________________________
Exempel på socialpedagogiska böcker

Berglund, S-A. (2000). Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

Bolin, M. &Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

Carlander, C. (2017). Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.

Cederlund. C. & Berglund. S-A. (2014). Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, l & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

Hämäläinen, J. & Kurki, L.: Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY, 1997.

Kurki, L. (2000). Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

Madsen, B. (2000). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

Madsen, B. (2006). Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, litteraturstudier, projekt, smågruppsarbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fältprojekt och gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Smågruppspresentation inlämning 17.3.2023.
Projektutförande vecka 10, inlämning av projektrapport 17.3.2023.
Inlämning av individuell uppsats 17.3.2023.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Smågruppsarbete, 1,5 sp
- Smågruppsarbete är en gruppexamination som kräver närvaro och deltagande av varje gruppmedlem
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig, reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Sammanfattningen ska vara minst 2 sidor bearbetad text.
- Alla smågruppsmedlemmar ska bidra till att skapa slutprodukten, en PowerPoint-presentation som fungerar som en sammanfattning av de viktigaste insikterna från smågruppsarbetet. Gruppen laddar upp PowerPoint-presentationen på Moodle senast 17.3.2023.
_______________________________

Socialpedagogiskt projekt, 1,5 sp
- Projektarbete är gruppexamination som kräver närvaro och deltagande av varje gruppmedlem
- Projektplanen ska innehålla en teoretisk förankring, hänvisning till minst tre relevanta källor.
- Projektgruppen lämnar in en projektrapport på Moodle senast 17.3.2023.
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
______________________________

Uppsats, 2 sp
- individuell examination
- deadline 17.3.2023
- bedöms enligt skalan 0-5
- individuell feedback på Moodle
- mer ingående anvisningar publiceras på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Smågruppsarbete 1,5 sp (40h)
Projektarbete 1,5 sp (40h/individ)
Uppsats 2 sp (54h)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Smågruppsarbete

Vid bedömningen beaktas:
- förberedelse inför träffarna
- studerandes deltagande
- gruppens PowerPoint-presentation

Bedöms som GK/UK
____________________________

Socialpedagogiskt projekt

Vid bedömningen beaktas:
- att projektplanen är inlämnad och innehåller alla delar
- aktivt deltagande under projektet
- att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
- att studerande har grundligt utvärderat projektet och inlärningen i projektrapporten

Bedöms som GK/UK
_________________

Uppsats

Vid bedömningen beaktas:
- I vilken mån studerande har följt instruktionerna
- Att innehållet är täckande och relevant i förhållande till frågorna
- Innehållets fördjupning
- I vilken mån studerande i avslutningen har dragit logiska slutsatser baserat på den teori som hen har presenterat i uppsatsen
- Professionellt förhållningssätt
- Rapportens struktur och källhänvisningar enligt Novias skrivanvisningar

Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga