Hoppa till innehåll

Individ och samhälle i sociologiskt perspektiv (5 sp)

Kod: SOV22BUF01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 07.04.2024

Tajmning

08.04.2024 - 09.06.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela
  • Jessica Emaus

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-känner till sociologins grundläggande begrepp och aktuella forskningsområden av särskild betydelse för socionomer
-kan identifiera grunddragen och förändringarna i det finländska samhället i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
-har förståelse för de faktorer som inverkar på människors och gruppens sociala beteende

Innehåll

-vardagssociologi
-sociala roller
-socialisation och identitet
-social stratifiering
-fattigdom och social utslagning
-nära relationer och deras betydelse
-sjukdom och hälsa i ett sociologiskt perspektiv
-kön, könsminoriteter, genus och jämställdhet
-etnicitet, religion och kultur ur ett sociologiskt perspektiv

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Giddens, Anthony och Sutton, Philip W. 2021. Sociologi. Lund: Studentlitteratur.
samt tilläggslitteratur som presenteras i anslutning till föreläsningarna och på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, seminarium, kortfilmer, smågruppsdiskussioner, arbete i grupp, självstudier, litteratur och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen omfattar 3 delexaminationer:

1. Individuell inlämningsuppgift: Socionomens sociologi (GK/UK). Deadline: 26.4.2024

2. Fördjupande paruppgift kring ett specifikt tema (0-5). Deadline 17.5 (samt gruppresentation senast 26.5)

3. Gruppdiskussion. Obligatorisk närvaro 27.5. (GK/UK)


Delppgift 1. Individuell uppgift och deluppgift 3. Gruppdiskussion bedöms enligt GK/UK medan uppgift 2. Paruppgift bedöms med vitsord 0-5. Närmare beskrivning av bedömningsgrunderna ges vid kursintroduktionen samt på Moodle.

Internationella kontakter

Deltagande i internationell temadag på Alere

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Deltagande i närstudietillfällen är obligatorisk följande datum:
- 8.4, kursintroduktion
- 18.4, interkulturell dag på Novia
- 27.5, gruppdiskussion och grupparbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursens omfattning är 5 sp vilket motsvarar 135h arbete för studerande, inklusive närstudietillfällen, seminarium, litteraturstudier och examinationsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

GK/UK:
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Inlämnade uppgifter följer inte anvisningar.
Inlämnade uppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens, med förankring i mångsidiga källor, och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav