Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21031-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 31.08.2023

Tajmning

01.09.2023 - 27.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kursen är digital.
Kurstid 1.9-27.10.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. (2022). Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem.

Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga)

Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)

Furu & Heikkilä 2021. Resiliens i förskolan: att stärka barns välmående, delaktighet och handlingskraft.

Hellberg Björklund A. 2021. Föräldrasamverkan i förskolan. (kapitel 7 skannas och sätts in på Moodle, boken beställd till biblioteket)

Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass

Herz & Johansson 2019. Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)

Lundström 2019. Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning

Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.

Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende – tidiga insatser i förskola och skola (kap 10, 12 skannas)

Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.

Nilsson Tapper 202. Professionella samtal med barn

Nystedt Maria 2015. Att leva med långtidssjuka barn –det blir bra ändå.

Ringborg 2020. Förändrade familjesamtal

Rintakorpi m.fl. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Ur publikationen läses kapitel 2, Sosionomi varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä. https://www.theseus.fi/handle/10024/792700

Sandberg A. 2021. Med sikte på förskolan - barn I behov av stöd. (kapitel 12 skannas)

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa - opas työntekijöille ja työnantajalle. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a

THL 2017. Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y,

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Undervisningsmetoder

Kursen ingår i behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken för gruppen USO21D-Å, USO22D-V, USO22F-V
Kursen är digital och inleds med en online inspirationsföreläsning och kursintro vk. 35. Studerande jobbar tillsammans med hälsovårdsstuderande i smågrupper och gör ett grupparbete. (1,5sp). Studerande får handledning i arbetet via Moodle/handledningsforum och via ett insatt handledningstillfälle.
Studerande gör också en indivuell rapport (3,5sp). Studerande får handledning via kursens Moodlesida/handledningsforum.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Varha.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp, görs under vk. 35-39, deadline vk. 40
2. Individuell rapport 3,5sp, görs under kursens gång, två alternativa deadline 11.10 eller 27.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp x 27h = 40,5h
2. Individuell rapport 3,5sp x 27h = 94,5h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1: Virtuellt smågruppsarbete 1,5sp
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinatorer: Lena Storbacka-Järvinen och Jaana-Sofia Tengström

- förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
- förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
- förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
Studerande får skriftlig feedback per e-post


Examination 2: individuell rapport 3,5sp
Bedömning enligt skala 0-5.Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen

- förmåga att identifiera barn med särskilda behov
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Studerande får skriftlig feedback på Moodle.

Underkänd (0)

Examination 1:

Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i muntlig format
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har inte förmåga att till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har inte förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt


Examination 2: Studerande har inte lämnat in rapporten eller dess innehåll motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Examination 1:

Vitsord (1)
Studerande har svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet

Vitsord (2)
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet

Examination 2: Vitsord 1 och 2
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en svag nivå. Studerande känner endast delvis igen barnens behov och ger enstaka exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en svag nivå. Metoderna som studerande beskriver är delvis lämpliga men de stöder inte helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har eller metoderna beskrivs ytligt och saknar motivering helt eller delvis.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en svag nivå. Innehållet är kort och bristfälligt på flera håller eller det finns sakfel i texten. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en svag nivå och det behöver ännu utvecklas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Examination 1:

Vitsord (3)
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik och givna metoder i praktiken
Studerande har en god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett gott professionellt och etiskt förhållningssätt.

Vitsord (4)
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.


Examination 2, vitsord 3-4:
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en god nivå. Studerande känner bra igen barnens behov och kan ge exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en god nivå. Metoderna som studerande beskriver är lämpliga och de stöder bra de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs på en god nivå och de motiveras väl.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en god nivå. Innehållet är bearbetat. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en god nivå och studerande ger i rapporten goda exempel kring detta.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Examination 1:

Vitsord (5)
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap och givna metoder i praktiken
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.

Examination 2, vitsord 5:
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Studerande känner på ett utmärkt sätt igen barnens behov och ger mycket goda exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Metoderna som studerande beskriver är utmärkta och de stöder helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs utmärkt och motiveras utförligt.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt. Förmågan att reflektera och analysera är genomgående utmärkt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en mycket god nivå och exempel kring detta ges genomgående i rapporten.

Förkunskapskrav

Inga