Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)

Kod: SO20LED3-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2024 - 09.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 20.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Sociala området

Lärare

  • Daniela Sundell
  • Sofia Saloranta

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • UT2425USO-Å
    Inkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området

Innehåll

- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

9.9-14.10.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur:
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice (8th ed.) Thousand Oaks. Sage Publications
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations (7th ed.) Boston. Pearson
Kouzes, James M and Barry Z. Posner (2017) The Leadership Challenge. San Francisco
Nikula Susa and Malkki Eva (2023). Leadership promises. Ansumaa oy. Helsinki

E-böcker:
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications

Material på internet:
Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst:
https://tyosuojelu.fi/en/safety-and-health-in-workplace/cooperation/occupational-safety-and-health-personnel/representative
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
https://valvira.fi/en/frontpage
Institutet för hälsa och välfärd
https://thl.fi/en/research-and-development/programmes
Suomi.fi – information och tjänster i livets olika skeden
https://www.suomi.fi/company/developing-the-business/quality-management/guide/quality-development
Megatrender, Sitra
https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/#tools-to-use-1

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, smågruppsarbete, workshops, konferens och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examiation 1: Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete och workshops (2sp) v. 37-42
Examination 2: Portfolio (3 sp) deadline 20.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete och workshops 54h
Portfolio 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för examination 1 (GK/UK):
- närvaro i föreläsningar
- deltagande i smågruppsarbete och workshops

Bedömningskriterier för examination 2 (0-5):
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

- brister i den tekniska utformningen
- kurslitteraturen används inte
- koppling mellan teori och praktisk tillämpning saknas
- inlärningsresultat saknas
- reflektioner saknas
- brister i det professionella förhållningssättet och självstyrdheten
- uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- nöjaktig teknisk utformning
- kurslitteraturen används ytligt
- ytlig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- otydligt framställda inlärningsresultat
- ytliga reflektioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- god teknisk utformning
- kurslitteraturen används mångsidigt
- god koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- goda reflektioner
- gott professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- berömlig teknisk utformning
- kurslitteraturen används uttömmande och mångsidigt
- mångsidig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- berömligt framställda inlärningsresultat
- vetenskaplig och analytisk reflektion
- berömligt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav