Funktionella metoder (3 sp)
Kod: SO22SOP3-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 12.01.2024
Tajmning
12.01.2024 - 10.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo 12.1-10.2.24
Närstudier 12.1, 9.2 och 10.2.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Närstudier och självständigt arbete mellan närstudiedagarna.
Självstudier både praktiska och teoretiska distansuppgifter,föreläsningar, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande kontaktar en verksamhet inom socialt arbete. Planerar en Workshop i samarbete med verksamheten. Studerande planerar och utför workshop och handleder en grupp deltagare.
Utförligare instruktioner finns på kursens studieplattform Moodle
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av examinations uppgifter senast 10.2.24 :
Individuell Posterpresentation reserverad tid under närstudierna10.2
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Deltagande i närstudier och de två distansuppgifterna skall vara utförda/ inlämnade . Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade inom utsatt tid och den avslutande delen utförd.( Posterpresentaion där studerande har reflekterat kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt i relation till bedömningskriterierna)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Kursansvarig lärare Janina Dahla. janina.dahla@novia.fi
Studerandes tidsanvändning och belastning
tidsanvändning
2sp 54h. För självstudier gällande uppgiften processhandledning,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration och närstudier enligt schema, med inberäknad tid för posterpresentation
1sp- 27h. Självstudier och för utförande, planera workshop och handleda grupp samt uppgörande av poster
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid närstudier. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgift enligt instruktioner på kursens Moodle-sida.
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Lärare: kursansvarig Janina Dahla och Peter Edelsköld
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnings uppgift :Processhandledning ,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration (1,5sp)
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-följa anvisningarna för uppgiften
Inlämningsuppgift 1,5sp: planerad workshop och grupp handledning, samt posterpresentation studerandes reflektion kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt
- Workshoppens relevans, syfte och målsättning är tydligt uttalat och motiverat
- Plan för utförandet, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
- Utvärderat och reflekterat över deltagarnas möjlighet till deltagande och upplevelse
- Reflekterat över handledning, metodval och engagemang
-Självreflektion posterpresentation: -Förmåga att konstruktivt lyfta upp insikter och synliggör reflektionen kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt.
Förkunskapskrav
Inga