Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: VAL21030-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 29.09.2023

Tajmning

29.09.2023 - 18.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Davidsson

Lärare

Susanne Davidsson

Lärandemål

Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Närstudier enligt följande:
29.9 kl 9.15-16
30.9 kl 9-15
27.10 kl 8.15-15 (valfritt deltagande för studerande i flerformsgruppen)
28.10 kl 9-15
8.11 kl 8.30-12 Tentamen
24.11 kl 8.15-16

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk tentamenslitteratur:
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168. (finns länk till materialet på moodle)

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021. (finns länk till materialet på moodle)
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242. (finns länk till materialet på moodle)

Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, H & Kukkonen, S. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen ja työnkuva. Sidorna 9-17. Ingår i verket: Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea julkaisut 204. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
Studiebesök till daghemmet Lyckobo, Åbo.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 20.11.2023. Tidpunkterna för temaseminarierna sätts in på moodle.
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 8.11.2023 på Campus Gripen.
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp 54 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1 sp 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen går för grupperna USO22D-Å och USO23F-Å. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca 15 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 8.11.2023 kl 8.30-12 på Campus Gripen. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson

Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson

Förkunskapskrav

Inga