Ledarskap och hälsovårdarens professionella utveckling (3 sp)
Kod: UHV20HV11-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
19.08.2024 - 31.07.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i interprofessionella arbetsgrupper
Identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet
Kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande
Kan fungera som sakkunnig i olika medier
Utvecklar sitt professionella kunnande och följer etiska principer i hälsovårdararbetet
Innehåll
Ledarskap inom hälsovårdararbetet, välfärdsstrategier, verksamhetsprogram
Olika serviceproducenter inom social- och hälsovård
Hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet, yrkesidentitet
Hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare
Utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
Samarbete med olika medier: radio, TV, internet, press, sociala medier
Tid och plats
Hösten 2024 konferensen 1,5 sp
Övriga lektioner och uppgifter våren 2025 1,5 sp
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ledarskap
Laaksonen, H; Laitinen. H; Hiilamo Heikki. 2020. Sosiaala- ja terveydenhuollon järjestelmä.
Russberg, A. & Angelis, J. 2018. Piska eller morot? Change management för hållbara beteendeförändringar. Studentlitteratur
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och ledarskap. Studentlitteratur.
Nordström, G (red). 2014. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur.
Lueddeke, G.R. 2016. Global population health and well-being in the 21st century. Springer.
Lundqvist Coey, Å. 2018. Samspel och rävspel - ideal och verkligenhet på jobbet. Vulkan.se. Riga.
Tuominen, C. 2018. Johda tunteita. Menesty työelämässä. Tammi. Helsinki.
Puro, L. Painonne arvosta kultaa. Terveydenhoitajaliitto terveydenhoitajatyön puolustajana.
Karlsson, S., Sandelin, E. 2018. Sjuksköterskans ledarskap i kommunens hemsjukvård -
En litteraturstudie. Examensarbete - magisternivå. Vårdvetenskap vid akademin för vård, arbetsliv och välfärd 2018:40
Hommel, A., Andersson, Å. 2018. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjukskötarens professionella ansvar. Studentlitteratur
Peng, L. 2018. Transformational Leadership Research in China (2005-2015). Chinese Education & Society. Sep/Oct2018, Vol. 51 Issue 5, p372-409. 38p.
Jambawo, Sharon. 2018. Transformational leadership and ethical leadership: their significance in the mental healthcare system. British Journal of Nursing. 9/20/2018, Vol. 27 Issue 17, p998-1001. 4p.
Artiklar
Etik
Arlebrink, J. 2013. Grundläggande vårdetik- teori och praktik. Studentlitteratur
Christoffersen, S-A. (red) 2017. Professionsetik. Gleerups.
Henriksen, J-O & Vetlesen, A. 2013. Etik i arbete med människor. Studentlitteratur
Olivestam, C E& Thorsen Håkan. 2012. Etik och människans livsvillkor. Liber.
Ryynänen, O-P& Myllykangas, M. 2000. Terveydenhuollon etiikka:arvot monimutkaisuuden maailmassa. WSOY:
Sandman,L&Kjellström,S. 2018. Etikboken:etik för vårdande yrken. Studentlitteratur
Stryhn, H. 2007. Etik och omvårdnad. Studentlitteratur.
Verksamhetschefens etiska kompetens
Falkenström, E. 2012. Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545082/FULLTEXT01.pdf
Artiklar
Undervisningsmetoder
Kursintroduktion
Föreläsningar
Självstudier
Gruppuppgift, skriftlig rapport och seminarium
Planering och förverkligande av konferensen 2.10.2024
Simulering (obligatrisk närvaro)
Individuell skriftlig uppgift
Praktik- och arbetslivssamarbete
Utomstående föreläsning; kvalitetsledning, ledarskap, hälsovårdararbete, välfärdsområden ur hälsovårdarens perspektiv; karriärmöjligheter våren 2025
Planering och förverkligande av konferensen tilsammans med arbetslivsaktörer hösten 2024
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell skriftlig uppgift (1 sp) inl. 6.5.2025, skriftlig respons på Moodle 1-5
Etik workshop 0,5 sp GK/UK
Konferens-projektet hösten 2024; 1,5 sp 1-5
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, workshop, projektarbete (konferens) 54 h
Individuella arbeten och grupparbete 27 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På svenska
1. Individuell uppgift 1-5
2. Projektet konferens 1-5
3. Workshop GK/UK
Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Underkänd (0)
På svenska
1 och 2. Studerande fyller inte krav för vitsord 1 eller gör inte arbeten, deltar inte i seminarium 3
3. Studerande deltar inte i workshop
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av uppgifterna:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering :
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda