Akutvård och akut omhändertagande (3 sp)
Kod: VÅV14AK03-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 29.08.2024
Tajmning
26.08.2024 - 15.09.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Marice Nedergård
Lärare
Yvonne Sjöberg-Ehn
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har evidensbaserad kunskap om akutsjukvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter i olika åldrar inom akutsjukvård, vid olika trauman och katastrofer
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom akutsjukvård
Innehåll
Akutvård och akut omhändertagande
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Akutvård ( tentamens litteratur)
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur AB, Lund. s. 13 – 306.
Kan även läsa motsvarande material som finns i Akutsjukvårdsboken på Akuuttihoito-opas https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti
Föreläsningsmaterial på moodle.
Undervisningsmetoder
Gästföreläsningar - Obligatorisk närvaro vid Campus
Sammarbets projekt med VCS - Obligatoriskt närvaro vid Campus och VCS akuten
Självstudier
HLR projekt vecka 37 - obligatoriska närvaro vid Campus
Skriftlig tentamen i slutet av kursen vid Campus
Praktik- och arbetslivssamarbete
Akutvårdssimulering i samarbete med VCS
HLR projektet i samarbete med VCS
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hösten 2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Akutvård ( tentamens litteratur)
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur AB, Lund. s. 13 – 306.
Kan även läsa motsvarande material som finns i Akutsjukvårdsboken på Akuuttihoito-opas https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti
Föreläsningsmaterial på moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Akutvård
Obligatorisk närvaro i akutvårdsimuleringsprojektet. Vitsord: GK/UK
Obligatorisk närvaro i HLR projektet Vitsord: GK/UK
Akutvårdstentamen: Vitsord: 5 - UK
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Vård inom inremedicinsk vårdkontext 1
Vård inom kirurgisk vårdkontext 1
Vård inom kontexten hemsjukvård, barnsjukvård, mödravård, vård av funktionshindrade
Vård inom psykiatrisk- och missbrukarvårdkontext 2