Inremedicinsk och kirurgisk vård 2 (5 sp)
Kod: VÅV22KV02-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 19.04.2024
Tajmning
22.04.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 44
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marice Nedergård
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
Lärare
Åsa Lågland
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om, kan redogöra för och kan bedöma de vanligaste gastrointestinala-, urologiska-, nefrologiska-, gynekologiska och bröstens sjukdomstillstånd och förstår deras bakomliggande patofysiologi, samt vård och behandling
-har kunskap om tidiga graviditetskomplikationer, deras vård och behandling
- har kunskap och kan redogöra för den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid gastrointestinala, urologiska, nefrologiska och gynekologiska sjukdomstillstånd
- kan redogöra för matspjälkningssystemets, urinvägarnas, njurarnas, och fortplantningsorganens fysiologi och anatomi
- kan tillämpa vårdvetenskap, evidensbaserad kunskap och utveckla kritiskt tänkande som grund för vårdarbete och vårdande i klinisk praxis
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan integrera hälsofrämjande vård vid gastrointestinala, urologiska, nefrologiska och gynekologiska sjukdomstillstånd, samt stödja och handleda patienten och närstående i egenvård
- förstår betydelsen av hälsofrämjande (promotion) och förebyggande (prevention) vård, samt rehabilitering i relation till gastrointestinala, urologisk, nefrologisk och gynekologisk ohälsa
Innehåll
Vård vid gastrointestinal ohälsa
Vård vid urologisk och nefrologisk ohälsa
Vård vid gynekologisk ohälsa
Tid och plats
Novia, Vasa Alere.
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
GYNEKOLOGISK OHÄLSA
Borgfeldt, C mfl. 2019 Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. lund: Studentlitteratur. kapitel 1, 2, 9-19
eller
Tapanainen m.fl. (toim.) 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kapitel: 1-17,19-31.
UROLOGISK OHÄLSA
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2021). Kirurgiska sjukdomar (red.). Kap 9 Studentlitteratur, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2021). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 20 och 21. Liber.
Föreläsningar på moodle
GASTROINTESTINAL OHÄLSA
Ericson, T. & Lind, M (red) 2020. Femte upplagan. Medicinska Sjukdomar. Studentlitteratur AB, Lund.
o Kap. 9. Vård vid mag-tarmsjukdomar s. 399 – 470.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
o Kap. 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen s. 453 – 475.
o Kap. 14. Omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever s. 479 – 502.
o Kap. 15. Omvårdnad vid stomi s 505 – 531.
Föreläsningsmaterial och instuderingsfrågor på moodle.
Bredvidläsning om intresse:
Simrén, M., Bergquist, A., Hultcrantz, R., Karling, P., Lindgren., Stål,. P. 2023. Gastroenterologi och hepatologi. Andra upplagan, Liber AB, Stockholm.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, instuderingsfrågor, workshops
SimMan övningar, obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tenten på kursens sista lektion (se schema)
Två omtentamenstillfällen på allmänna examenstillfällen (se på moodle sidan)
Deadline för sexualitetsuppgift ( se på moodle sidan)
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias allmänna instruktioner
Gemensam tent för alla delar
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innehåller tre delar: gynekologisk ohälsa (2 sp), urologisk ohälsa (1 sp) och gastroenterologiska sjukdomar (2 sp)
Eget virtuellt arbete om sexualitet
Grupparbete om cancervård och preventivmedel
1 sp = 27 h.. 5 sp= 135 h.
Gynekologisk ohälsa: 16 h föreläsning, 2 h tent, 4 h eget arbete med uppgift om sexualitet, 32 h eget arbete = 54 h
Urologisk ohälsa = 27 h
Gastroenterologiska sjukdomstillstånd = 54 h
Gemensam tentamen på moodle: 3 h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid introduktionsföreläsningen
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningarna.
Vårdkläder och inneskor vid SimMan övningar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd gemensam tentamen
Vitsord 0-5
Gynekologisk ohälsa 30 poäng
Gastrointestinal ohälsa 30 poäng
Urologisk ohälsa 15 poäng
= totalt 75 poäng
38-44 p. = 1
45-52 p. = 2
53-60 p. = 3
61-68 p. = 4
69-75 p. = 5
Uppgift om sexualitet GK/ UK
Förkunskapskrav
VÅV22GV02 Vårdens grunder