Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: VAL21047-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
11.01.2024 - 25.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kurstid 11.1-25.5.2024
Undervisningen är inplanerad enligt följande:
11.1 kl 15.00-17.30 Kursintroduktion och föreläsning online (alla deltagare)
1.2 kl 15.00-17.00 Undervisning online (alla deltagare) gästföreläsning från Pelastakaa lapset kring temat sexuellt våld mot barn och om förebyggande arbete
Närstudier för studerande i Vasa:
14.2 kl 9-16 alla deltagare
25.3 kl 13-16.30 dagsstuderande
15.5 kl 9-15 alla deltagare
.
Närstudier för studerande i Åbo:
27.2 kl 9-16 alla deltagare
9-4 kl 13-16.30 dagsstuderande
7.5 kl 9-15 alla deltagare
Eventuell tilläggsundervisning och tidpunkter för online handledning bokas in tillsammans med studerandegruppen enligt behov.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
Referenslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
.
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf
Referenslitteratur för examination 2 finns på kursens moodlesida.
Ytterligare litteratur med koppling till undervisningen finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Förhandsuppgift, obligatorisk schemalagd undervisning, individuella inlärningsuppgifter, självstudier, par/grupparbete
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsning från Pelastakaa Lapset – Save the Children Finland.
I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
De individuella inlärningsuppgifterna finns närmare beskrivna på kursens moodlesida.
Inlämning: 19.2.2024 eller 26.2.2024
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp
Information om uppgiften finns på kursens moodlesida.
Inlämning: 13.5.2024.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp.
Uppgiften finns beskriven på moodle.
Tiderna för inlämning i examination diskuteras ännu med studerandegruppen då kursen inleds.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp (27 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen går för studerande i grupperna USO21D-Å, USO22D-V och USO22F-V som ska ha tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- Förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Förmåga att sammanfatta teori
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort gruppinriktad sammanfattande feedback sätts in på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
2. Pararbete/grupparbete och metodpresentation 2 sp
- Förmåga att sammanfatta teori om metoden/materialet
- Förmåga att handleda medstuderande i användning av meod/material som stöder barnet
- Förmåga att använda och välja ut resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Paret/gruppen får kort feedback per e-post.
Examinator: Susanne Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
3. Förhandsuppgift och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under lektioner
- utförd förhandsuppgift
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga