Examensarbete, plan och utförande (6 sp)
Kod: RAD22EX02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.01.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Camilla Ribacka
- Carina Gädda
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har förmåga att självständigt utföra ett skriftligt examensarbete enligt högskolans regler
- kan arbeta systematiskt och målmedvetet enligt vetenskapliga grunder och etiska regler
Innehåll
Examensarbetets plan
Forskningsprocessen inkluderande planpresentation
Tid och plats
Vårterminen 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Seminarium (grupphandledning)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Ämne för examensarbete.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatoriskt deltagande i mellanseminarium, enligt schema.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen Examensarbete, plan och utförande godkänns senast i samband med presentation och godkännande av färdigt examensarbete.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp motsvarar 162 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning
Datainsamling och -analys är påbörjad.
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Planen för examensarbetet skall var godkänd innan man deltar i mellanseminariet
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande följer anvisningarna för mellanseminarium.
Datainsamlingen skall vara gjord och dataanalysen påbörjad för gk.
De som inte kan delta (eller kommit så långt i EA-processen) får gk i samband med att de presenterar det färdiga examensarbetet.
Förkunskapskrav
Studiehelheten Forskningsprocessen