Digitalteknik (6 sp)
Kod: ELA22GY01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 17.12.2023
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Roger Mäntylä
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA23-S1 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- ELA23-S2 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- ELA23-Y1 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- ELA23-Y2 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- UIT23-IT (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ÖH23UIT-LED-VÖppna YH, Informationsteknik, ledstudier
-
ELA23D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2023, dagstudier
-
ÖH23ELA-LED-VÖppna YH, el-och automationsteknik ledstudier
-
UIT23D-VIngenjör (YH), informationsteknik
Smågrupper
- ELA23-S1
- ELA23-S2
- ELA23-Y1
- ELA23-Y2
- UIT23-IT
Lärandemål
Studerande kan:
- beskriva hur Boolesk algebra kan tillämpas i digitala kretssammanhang
- analysera och förenkla logiska kretsar
- förklara funktionen för avbrott i programmeringssammanhang
- planera och realisera enkla digitala kretsar
- skriva enklare program för en mikrokontroller
- utföra relevanta val av komponenter, logiska byggblock och programstrukturer
- motivera valet av digital lösning (krets eller program)
Innehåll
Talsystem, koder och talomvandling.
Logisk algebra och grindkretsar.
Logiska funktioner och kombinatorik.
Låsande signaler.
Kretsreduktion med Karnaughdiagram.
Digitala vippkretsar.
555:ans interna funktion och dess applikationer.
Mikroprocessorteknikens grunder.
Lågnivåprogrammering i Assembler.
Tid och plats
v. 35-50
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Eget kompendium.
Hårdvaruspecifika datablad.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Simuleringar
Laborationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Teoritent i slutet av period 1
Inlämningsuppgifter under hela kursen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier gällande teoriavsnitten.
Närvarokrav gällande laborationer.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen hålls med jämn belastning under perioderna 1 och 2.
Periodisering av innehållet
Period 1 är teorifokuserad och period 2 är mera praktisk.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till det mest grundläggande om binär logik och sanningstabeller.
Känner till de mest elementära logiska kretsarna och komponenterna.
Känner till grundprinciperna för konstruktion och simulering av enkla digitala kretsar.
Besitter allmän grundkännedom om processorer och programmering.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Är väl förtrogen med binär logik och sanningstabeller.
Har god kännedom om logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Har god kännedom om hur man konstruerar och simulerar enkla digitala kretsar.
Har god förstående för den grundläggande processortekniken och kan principerna för att skapa enkla program.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Har utmärkt förståelse för den Booleska logiken.
Har utmärkt insikt i logiska kretsar, komponenter och deras karakteristiska egenskaper.
Kan självständigt konstruera och simulera digitala kretskopplingar.
Har utmärkt förstående för den grundläggande processortekniken och kan självständigt skapa enkla program.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt tentresultat och inlämningsuppgifter.
Underkänd (0)
Mindre än 40% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
40% - 63% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
64% - 87% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Minst 88% av kurspoängen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.