Hoppa till innehåll

Tillämpade dataverktyg (5 sp)

Kod: TKV22TD01-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 26.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i el- och automationsteknik

Lärare

  • Lina Åberg
  • Sofia Frilund

Lärare

Kaj Wikman

Grupper

  • ÖH23UIT-LED-V
    Öppna YH, Informationsteknik, ledstudier
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

Den studerande skall känna till:
- till utbildningsenhetens datorer, nätverk och IT-tjänster.
- installation och konfigurering av programvara och tjänster på studerandens egna dator.
- kontorsprogramvara och dess användning
- programvara för teknisk kalkylering

Innehåll

Novias datorer, nätverk och tjänster.
Din egen dator och installation av programvara
Distansstudieverktyg och tillhörande principer
Kontorsprogramvara och filhantering inklusive digital access
Installation och grunder i Math Cad
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma

Tid och plats

Period 1-2, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Allt kursmaterial finns i Moodle-kursen. Materialet blir tillgängligt när man anmält sig till kursen i Peppi.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och övningar i klass.
Praktiska uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Period 1-2, läsår 2023-2024.
Tidpunkterna för tentamen i kursens delar meddelas via kurssidan i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Sammanlagt 135 timmar, 60 timmar ges som kontaktundervisning och 75 timmar är självstudier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner.
- Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra.
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner.
- Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studerande kan tillämpa inbyggda funktioner för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter
- Studerande känner till funktioner för lösning av problem med vektorer och matriser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av fyra delar, Excel (2sp), Word (1sp), PowerPoint (1sp) samt MathCad (1sp).
Alla delar skall vara godkända för godkänd kursprestation. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av de enskilda delprestationerna.

Underkänd (0)

- Studeranden uppnår inte tillfredställande bedömningskriterier.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studeranden känner till och kan grundläggande använda utbildningsenhetens datorer, nätverk och tjänster i sina studier.
- Studeranden kan ladda ner och installera programvara som behövs för studierna till sin egen dator.
- Studeranden kan skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med formler och enklare funktioner. Studeranden kan producera enklare diagram.
- Studeranden kan utföra enklare beräkningar och producera grafer av matematiska funktioner i MathCad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studeranden kan integrera utbildningsenhetens olika tjänster med varandra
- Studeranden kan konfigurera installerad programvara så att den fungerar optimalt.
- Studeranden kan självständigt skapa presentationer, rapporter, och enkla kalkyler.
- Studeranden kan utföra kalkyler med mera avancerade funktioner. Studeranden kan producera mera avancerade diagram.
- Studeranden kan tillämpa inbyggda funktioner i MathCad för lösning av ekvationer och matematiska problem.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studeranden kan mångsidigt utnyttja den utrustning och de tjänster som erbjuds i sina studier.
- Studeranden kan självständigt ladda ner, installera och konfigurera programvara för studierna samt kan självständigt lösa problem som uppkommer.
- Studeranden kan aktivt lösa problem som uppstår vid skapande av presentationer, rapporter och enklare kalkyler.
- Studeranden kan självständigt och effektivt lösa mera avancerade kalkyleringsuppgifter.
- Studeranden kan använda MathCad för att lösa mera avancerade problem

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav