Hoppa till innehåll

Skapande av stilhelheter och innehåll (5 sp)

Kod: SKV22EV03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

30.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Johanna Nykamb

Lärare

Johanna Nykamb

Grupper

  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om mode och modeaktörer för olika modehus
• Studerande känner till grunderna för skapandet av stilhelheter inför en fotosession
• Studerande kan kreativt arbeta med olika tekniker för make-up och frisyr design inom projektarbete
• Studerande kan skapa en för kunden anpassad stilhelhet
• Studerande känner till hur en imagefotografering görs
• Studerande har skapat en personlig stylistbox för kommande projekt
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet genom stilhelheter, användning av stylistbox och innehåll i bilder

Innehåll

Mode och modeaktörer för modehus
Skapandet av stilhelheter för fotosession
Tekniker inom makeup och frisyr
Kundanpassad stilhelhet
Imagefotografering
Personlig stylistbox

Tid och plats

30.9-31.12.2024, Campus Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Rees, A. (2016). The curated closet. (First edition.). 1 ex. ​
-Freer, A., & Kuo, J. (2015). How to get dressed. 1 ex.
-Hancock, J. H., Johnson-Woods, T., & Karaminas, V. (2013). Fashion in popular culture. E-book.​
-Edwards, T. (2011). Fashion in focus: Concepts, practices and politics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203836880 ​(2015).
Välklädd: Så stylar du din garderob. 1 ex.


Se Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar och prov.
Workshops, test, inlämningsarbeten.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade arbeten, test och tenter enligt anvisningar i Moodle.
Deadline för kursen November/ December 2024.
Mera information finns på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 50 timmar
Eget arbete: 85 timmar
Total: 135 timmar

Inlämnade övningar och test/ tent.
Feedback fås efter avslutad kurs via Moodle.

Övriga anvisningar finns på Moodle.

Tilläggsuppgifter för studerande

I denna kurs används speciellt hållbarhetsmålet g 4. God utbildning för alla från de globala hållbarhetsmålen.

Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det beräknas fortfarande 774 miljoner människor i världen inte kunna skriva och läsa, varav två tredjedelar är kvinnor. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle.

Utbildningssystem världen över måste möta människors behov under hela livet – från förskola, grundskola, gymnasium och högre utbildning, samt alla människors lika möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Utbildning är nyckeln till välstånd och öppnar en värld av möjligheter som gör det möjligt för var och en av oss att bidra till ett hållbart samhälle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade övningar och test/ tent.
Feedback fås efter avslutad kurs via Moodle.

Övriga anvisningar finns på Moodle.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

SKV22SK01, SKV22HD02, SKV22MP03, SKV22EV01

Tilläggsuppgifter

-