Skapande av stilhelheter och innehåll (5 sp)
Kod: SKV22EV03-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
30.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Johanna Nykamb
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om mode och modeaktörer för olika modehus
• Studerande känner till grunderna för skapandet av stilhelheter inför en fotosession
• Studerande kan kreativt arbeta med olika tekniker för make-up och frisyr design inom projektarbete
• Studerande kan skapa en för kunden anpassad stilhelhet
• Studerande känner till hur en imagefotografering görs
• Studerande har skapat en personlig stylistbox för kommande projekt
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet genom stilhelheter, användning av stylistbox och innehåll i bilder
Innehåll
Mode och modeaktörer för modehus
Skapandet av stilhelheter för fotosession
Tekniker inom makeup och frisyr
Kundanpassad stilhelhet
Imagefotografering
Personlig stylistbox
Tid och plats
30.9-31.12.2024, Campus Alere, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Rees, A. (2016). The curated closet. (First edition.). 1 ex.
-Freer, A., & Kuo, J. (2015). How to get dressed. 1 ex.
-Hancock, J. H., Johnson-Woods, T., & Karaminas, V. (2013). Fashion in popular culture. E-book.
-Edwards, T. (2011). Fashion in focus: Concepts, practices and politics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203836880 (2015).
Välklädd: Så stylar du din garderob. 1 ex.
Se Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar och prov.
Workshops, test, inlämningsarbeten.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade arbeten, test och tenter enligt anvisningar i Moodle.
Deadline för kursen November/ December 2024.
Mera information finns på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 50 timmar
Eget arbete: 85 timmar
Total: 135 timmar
Inlämnade övningar och test/ tent.
Feedback fås efter avslutad kurs via Moodle.
Övriga anvisningar finns på Moodle.
Tilläggsuppgifter för studerande
I denna kurs används speciellt hållbarhetsmålet g 4. God utbildning för alla från de globala hållbarhetsmålen.
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det beräknas fortfarande 774 miljoner människor i världen inte kunna skriva och läsa, varav två tredjedelar är kvinnor. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle.
Utbildningssystem världen över måste möta människors behov under hela livet – från förskola, grundskola, gymnasium och högre utbildning, samt alla människors lika möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Utbildning är nyckeln till välstånd och öppnar en värld av möjligheter som gör det möjligt för var och en av oss att bidra till ett hållbart samhälle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade övningar och test/ tent.
Feedback fås efter avslutad kurs via Moodle.
Övriga anvisningar finns på Moodle.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
SKV22SK01, SKV22HD02, SKV22MP03, SKV22EV01
Tilläggsuppgifter
-