Hoppa till innehåll

Interprofessionell social- och hälsovård (5 sp)

Kod: SO22SAP3-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 10.09.2024

Tajmning

10.09.2024 - 21.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Sofia Saloranta

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO24D-Å
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.

Innehåll

- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

Tid och plats

10.9- 28.11.2024 Henriksgatan och Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:

- Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

- Statsrådets kanslis publikationsserie (2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017

- THL: Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik-och-data/statistik-efter-amne/resurserna-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-halso-och-socialvarden

- Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia https://talentia.lukusali.fi/#/reader/93d46e22-da7f-11ec-b195-00155d64030a

- Kompetenser för Socionom (YH).pdf

Finlex:

- Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):

- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016

- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

- Lagen om välfärdsområden (611/2021)

- Lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)

- Lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021)

- Lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021)

+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:

- Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043

- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

- Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur

Undervisningsmetoder

Kursen består av två delar, socionomyrket 2,5sp och en individuell inlämnigsuppgift 2,5sp.

Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök, seminarier, konferens och interprofessionellt samarbete tillsammans med sjukskötar- och hälsovårdsstuderande.
Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar.

OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fältbesök och gästföreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Socionomyrket 2,5sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier), examination 29.10.2024. Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.

Individuell inlämningsuppgift 2,5sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline 14.11.2024. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Socionomyrket 2,5sp ( 2,5x27h = 67,5h)

Individuell inlämningsuppgift 2,5sp (2,5x 27h = 67,5h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.
Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift 2,5sp
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt
Examinator: Sofia Saloranta
Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk


Socionomyrket 2,5sp
- närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
- inlämnade förhandsuppgifter
Examinator Sofia Saloranta
Vitsord gk/uk

Underkänd (0)

Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga