Hoppa till innehåll

Evidensbaserad grundvård (7 sp)

Kod: USS22IV05-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 09.09.2024

Tajmning

10.09.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Josephine Åberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Hanna Limnell

Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper

  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade hållbara vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
- kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
- behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar vård (klimat- och miljöfrågor, framtidsperspektiv)

Fysisk, social och symbolisk miljö

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Sårvård, kroniska sår

Hjälpmedel

Patient- och klientsäkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Åbo, 10.9.2024-31.1.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.

Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.

Artiklar och databas

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar/Workshopar (obligatorisk närvaro)
Simulationer (obligatorisk närvaro)
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje simulation (dvs. v.40, 45 & 48)
Simulation (vecka 40, 46 & 49)
Första hjälp (januari 2025)
Praktisk examination (filmning) (januari 2025) Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinatorn
Skriftlig individuell examination (hemtentamen) (januari 2025). Omtagningstillfälle: Enligt överenskommelse med examinatorn

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier inför examination 80h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Föreläsningar på campus ca. 12 h
Simulation: 16h
Första hjälp övning: 4h
Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning

Livräddande förstahjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen (hemtentamen) 2,5 sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2,25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in till Emilia Kielo-Viljamaa via e-ahot före den 23.9.2024

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans) och simulationer. Bedöms: GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro. Bedöms: GK/UK.

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker. Bedöms: GK/UK Skriftlig respons på Moodle

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Ouriginal via Moodle

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle

6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget