Hoppa till innehåll

Grundläggande företagsekonomi (3 sp)

Kod: TKV22GF01-3011

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2023 - 17.03.2024

Tajmning

12.03.2024 - 26.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Cilla Salo

Lärare

Matts Nickull

Grupper

  • ÖH23FLEXING
    Öppna YH, Flexibelt till Ingenjör

Lärandemål

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna;

- identifiera och beskriva grundläggande begrepp inom företagsekonomi med fokus på det industriella sammanhanget
- förklara betydelsen av lönsam företagsverksamhet på lång sikt kopplat till existensmöjlighet och tillväxt för företagsverksamheter
- beskriva privatföretagandets grundläggande villkor, möjligheter, utmaningar och hot
- lösa enkla beräkningsuppgifter inom företagsekonomiska sammanhang
- jämföra och värdera olika branscher samt referera till konjunkturlägen/konjunkturläget i en dialog
- relatera till juridik och beskattning inom företagsverksamhet

Innehåll

- företagsekonomi, industriell ekonomi och företagandet, nationellt och internationellt
- om affärsideér, företagsformer, marknader, kunder och användare
- lönsamhetens byggstenar på kort och lång sikt
- företaget: ägare, ledning, olika funktioner, branschtillhörighet, teknologisk höjd och speciella karakteristika
- företaget och omvärlden, konkurrenter, samverkanspartners, grundläggande rapporteringskrav, marknadsinformation och nätverk
- grundläggande om finansiering, juridik och beskattning

Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.

Tid och plats

VT2024 Vasa.
Enligt schema, se Peppi och Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Skärvad, Per-Hugo & Olsson, Jan. Företagsekonomi 100, sid. 1-225 (214), Upplaga 18. Liber
2017 (eller tidigare version).
Starta eget - Guide för blivande företagare 2023, Nyföretagscentrum, 2023
Länk i Moodle till boken: https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf
Enligt examinatorns anvisningar, delar ur Loopa boken:
Ben Salem Dynehäll, M & Lärk Ståhlberg, A. (2014). Loopa: Affärsutveckling för entreprenörer: så driver du din affärsidé till kundsuccé (1. uppl.). Liber.

Annat material enligt examinatorns anvisningar

Undervisningsmetoder

På svenska
- föreläsningar online, övningar, självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Alla tillfällen hålls online, också tentamen.
Länk online: https://novia.webex.com/meet/cilla.salo

Förverkligandets alternativa prestationssätt

I kursen används LOOPA-metoden. För att kartlägga vilka resurser den blivande entreprenören besitter har Loopa-verktyget möjlighetskartan använts.
Vidare i kursen används ett annat verktyg för att först identifiera och sen intervjua potentiella kunder från företagarens målgrupp med hjälp av verktyget personas.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen berättigar till 3sp. 27h per studiepoäng = 81 timmars arbete totalt.

Online undervisning/övningar 12h
Inlämningsarbeten 53h
Tentläsning 16h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen och i övningsuppgifter.Hen använder inte teori och begrepp korrekt till vissa delar vilket ger felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda; Den studerande använder teorbildning och begrepp i tentamen och övningar i det närmaste korrekt. Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring för tillämpning eller som svar i tentamensfrågor.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar och beräkningar baserat på relevant teoribildning och begrepps
innebörd. Förklaringar i tentamen och i övningsarbeten innefattar motiveringar, jämförelser och hen tar ställning och ger förslag till utveckling.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen 50% samt ett grupparbete 50%.
Alla delmoment bör vara godkända för godkänt resultat i kursen.

Underkänd (0)

Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen
och i övningsuppgifter.Hen använder inte teori och begrepp korrekt till vissa delar vilket ger
felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda; Den studerande använder teoribildning och begrepp i tentamen och övningar i det närmaste
korrekt.
Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring för tillämpning och
svar i tentamensfrågor på god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar och beräkningar baserat på
relevant teoribildning och begrepps
innebörd. Förklaringar i tentamen och i övningsarbeten innefattar motiveringar, jämförelser och
hen tar ställning och ger förslag till utveckling.

Förkunskapskrav

-