Hoppa till innehåll

Socialpolitikens grunder (5 sp)

Kod: SOV22SVS03-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Susanne Jungerstam

Lärare

Susanne Jungerstam

Grupper

  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan redogöra för socialpolitikens historiska bakgrund i Finland och internationellt
-känner till centrala socialpolitiska begrepp som jämlikhet, social rättvisa och medborgarskap
-förstår socialpolitikens betydelse som samhällelig verksamhet och vetenskaplig disciplin
-kan identifiera olika välfärdsmodeller för att organisera och finansiera socialpolitiken
-känner till den finländska socialpolitikens särdrag och samtida utmaningar.

Innehåll

-socialpolitiken som vetenskap och som politiskt verksamhetsområde
-socialpolitikens grundbegrepp, funktionssätt och delområden
-socialpolitikens uppkomst och historiska utveckling
-skillnader mellan den finländska socialpolitiken och andra socialpolitiska modeller
- olika synsätt på socialpolitikens måluppfyllelse samt olika kritiska synsätt på socialpolitiken

Tid och plats

Närundervisning enligt undervisningsschema.
Dead-line för examinationsuppgifter överenskommes vid första närstudietillfället.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden. En introduktion. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.

Övrig litteratur introduceras i anslutning till det första närstudietillfället samt i anslutning till examinationsuppgifter.

Föreläsningsunderlag, information om examinationsuppgifter, inlämningsdatum samt rekommenderad litteratur meddelas även på kursens Moodle plattform.

Undervisningsmetoder

Kursen omfattar 20 h närstudier, inklusive föreläsningar, grupparbeten, korta filminslag, reflektion och diskussion samt ca 115 h självstudier, inklusive inlämningsuppgifter och hemtentamen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Om datum för inlämning av examinationsuppgifter överenskommer under det första närstudietillfället.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen avläggs medelst examinationsuppgifter och hemtentamen.

Om särskilda skäl föreligger kan kursen också avläggas som muntlig tentamen baserad på kurslitteraturen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp motsvarande ca 135 h för studerande. 20 h utgörs av närstudier och ca 115 h av eget arbete i grupp och individuellt enligt instruktion vid första närstudietillfället.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerandes inlämningsuppgifter och/eller hemtentamen motsvarar inte instruktion.
Hemtentamen och/eller inlämningsuppgifter innehåller omfattande delar sammanställda av tredje part och/eller väsentliga delar text producerad av AI.
Studerande uppvisar synnerligen ytliga kunskaper och examinator kan inte på basen av inlämningsuppgifterna avgöra om studerande har uppnått grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som kan relateras och kopplas till kurslitteraturen.
Studerande kan också reflektera och motivera egna ståndpunkter i ett socialpolitiskt perspektiv.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens, kan mycket väl relatera till litteraturen inom området samt uppvisar en analytisk förståelse för socialpolitiska perspektiv i relation till socionomens arbetsfält.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav