Hoppa till innehåll

Grunder i socialpolitik (5 sp)

Kod: SO21ESAP5-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Wikgren-Roelofs

Lärare

Johanna Wikgren-Roelofs

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.

Innehåll

- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Blomberg, S., Hultqvist, S. & Petersson, J. 2016. Socialpolitik och socialt arbete. I verket: Meeuwisse m.fl. 2016. Socialt arbete. En grundbok. 215-231.
Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet. 33-53.
Nygård, M. 2013. Den nordiska välfärdsmodellen. I verket: Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden. En introduktion.161-181.
Streng, A. 2022. Skattepolitik och socialpolitik. I verket: Finsk tidskrift 2022/6. 43-56.
Johansson, H. 2008. Individualisering som uppluckring av den universella välfärden. I verket: Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. 122-127.
Johansson, H. 2008. Välfärdsstaten inför nya utmaningar. I verket: Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. 31-40.
Kokkonen, T., Närhi, K. & Matthies, A-L. 2018. Transformation of the Finnish welfare state. I verket: Kamali, M. & Jönsson, J.H. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work. London: Routledge. 35-43.
Ronning, R., Knutagård, M., Heule, C. & Swärd, H. 2013. NPM – innovationen som förhindrar innovation? I verket: Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden. 84-102.
Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online).

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier, inlärningsuppgift och muntlig examination.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri under kursens gång.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
Litteraturstudier och muntlig examination 3 sp = 81h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
- Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
- Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
- Givna instruktioner för uppgiften följs
- Professionellt förhållningssätt

MUNTLIG EXAMINATION, 3 sp (Skala 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen.
- Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
- Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.

MUNTLIG EXAMINATION 3 sp
Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under kursen i Moodle (se studiehelheten Samhället och professionen) och anmäler sig till ett individuellt muntligt examinationstillfälle. Under tillfället besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare i Teams.

Studerande får feedback på examinationerna i slutet av det muntliga examinationstillfället.

Förkunskapskrav

Inga