Marknadsanalys och statistik (5 sp)
Kod: FEK22FFO02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Ray Pörn
- Monika Kärkkäinen
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research
Undervisningsmetoder
Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp