Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistik (5 sp)

Kod: FEK22FFO02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Ray Pörn
  • Monika Kärkkäinen

Grupper

  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp