Marknadsrätt (5 sp)
Kod: FEK22ÅDM04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.10.2024
Tajmning
01.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Anna Lönngren
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- är bekant med den grundläggande konkurrensrättsliga regleringen både i Finland och EU
- känner till och kan tillämpa de regler som styr marknadsföringen, både näringsidkare emellan som mellan näringsidkare och konsument
- kan tillämpa både den konkurrens- som marknadsrättsliga regleringen i praktiken
- vet hur dataskyddsförordningen och varumärkesskyddet bör beaktas i marknadsföringen
- känner till den aktuella praxisen och förfarandeformerna som gäller för företagsverksamheten inom området
Innehåll
- konsumentskydd
- marknadsrättliga ramar, även i ett digitalt kontext
- konkurrensrättlig reglering
- IPR och GDPR frågor
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet publiceras i moodle.
Undervisningsmetoder
Distansundervisning. Föreläsningar och diskussioner i Teams. Inlämningsuppgifter (Moodle) och presentation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras i moodle. Hösten 2024.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
- inga