Hoppa till innehåll

Marknadsrätt (5 sp)

Kod: FEK22ÅDM04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 31.10.2024

Tajmning

01.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Anna Lönngren

Grupper

  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- är bekant med den grundläggande konkurrensrättsliga regleringen både i Finland och EU
- känner till och kan tillämpa de regler som styr marknadsföringen, både näringsidkare emellan som mellan näringsidkare och konsument
- kan tillämpa både den konkurrens- som marknadsrättsliga regleringen i praktiken
- vet hur dataskyddsförordningen och varumärkesskyddet bör beaktas i marknadsföringen
- känner till den aktuella praxisen och förfarandeformerna som gäller för företagsverksamheten inom området

Innehåll

- konsumentskydd
- marknadsrättliga ramar, även i ett digitalt kontext
- konkurrensrättlig reglering
- IPR och GDPR frågor

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet publiceras i moodle.

Undervisningsmetoder

Distansundervisning. Föreläsningar och diskussioner i Teams. Inlämningsuppgifter (Moodle) och presentation.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras i moodle. Hösten 2024.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

- inga