Klinisk fysik och strålbiologi (4 sp)
Kod: RAD22ST02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 04.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 17.11.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Anders Skjäl
- Katarina Vironen
Grupper
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har en grundläggande förståelse i ellära och goda insikter istrålning för att kunna tillämpa kunskapen i kommande kurser där olika typer av metoder och därmed olika typer av strålning används
-förstår strålningens växelverkan med materia, har grudläggande insikter i hur strålningen verkan på människan samt olika organs och vävnaders strålkänslighet
Innehåll
Grundläggande fysik
Strålbiologi
Tid och plats
Enligt schemat.
Lärare:
Strålfysik: Anders Skjäl
Strålbiologi: Katarina Vironen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Medicinsk fysik, Eva Berglund&Bo-Anders Jönsson
Grundläggande strålningsfysik, Mats Isaksson, 2002 och nyare upplaga
Strålskydd, Karl-Johan Johansson
Radiologi, L. Blomqvist & S.Zackrisson, (red), 2022.
Andra aktuella forskningar och rapporter ( bl.a STUK)
Mer info om studiematerial på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och workshops
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Klinisk fysik: deltentamen x 2
Strålbiologi: on-line test, tentamen eller övningsuppgifer
Studerandes tidsanvändning och belastning
Strålfysik 27h x2=54h
Strålbiologi 27h x2=54h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Båda kursdelarna kräver godkända resultat i samtliga tenter/test och inlämningar/ övningsarbeten. Kursensdelarnas vitsord sammanförs till ett gemensamt vitsord. Bedömning ges på skalan 0-5.
Underkänd (0)
Underkänt om sammanlagda poäng för inlämningar/ tenter och tester inte överstiger poäng för godkänt resultat, 50% rätt.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hen behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet (och det eventuella opponentskapet) visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)