Hoppa till innehåll

Klinisk fysik och strålbiologi (4 sp)

Kod: RAD22ST02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 04.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 17.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare

Lärare

  • Anders Skjäl
  • Katarina Vironen

Grupper

  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har en grundläggande förståelse i ellära och goda insikter istrålning för att kunna tillämpa kunskapen i kommande kurser där olika typer av metoder och därmed olika typer av strålning används
-förstår strålningens växelverkan med materia, har grudläggande insikter i hur strålningen verkan på människan samt olika organs och vävnaders strålkänslighet

Innehåll

Grundläggande fysik
Strålbiologi

Tid och plats

Enligt schemat.

Lärare:
Strålfysik: Anders Skjäl
Strålbiologi: Katarina Vironen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Medicinsk fysik, Eva Berglund&Bo-Anders Jönsson
Grundläggande strålningsfysik, Mats Isaksson, 2002 och nyare upplaga
Strålskydd, Karl-Johan Johansson
Radiologi, L. Blomqvist & S.Zackrisson, (red), 2022.
Andra aktuella forskningar och rapporter ( bl.a STUK)

Mer info om studiematerial på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och workshops

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Klinisk fysik: deltentamen x 2
Strålbiologi: on-line test, tentamen eller övningsuppgifer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Strålfysik 27h x2=54h
Strålbiologi 27h x2=54h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Båda kursdelarna kräver godkända resultat i samtliga tenter/test och inlämningar/ övningsarbeten. Kursensdelarnas vitsord sammanförs till ett gemensamt vitsord. Bedömning ges på skalan 0-5.

Underkänd (0)

Underkänt om sammanlagda poäng för inlämningar/ tenter och tester inte överstiger poäng för godkänt resultat, 50% rätt.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hen behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet (och det eventuella opponentskapet) visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)