Hoppa till innehåll

Skogsnaturvård (3 sp)

Kod: BE22FS40-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 25.10.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Johnny Sved
  • Ragnar Höckerstedt

Grupper

  • BE22DS-E
    Skogsbruksingenjör (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande:
- känner till bakgrunden till och utvecklingen inom skogsnaturvården
- kan identifiera särskilt viktiga livsmiljöer enligt skogslagen
- kan identifiera naturvårdslagens skogbevuxna naturtyper och övriga för mångfalden viktiga livsmiljöer
- kan redogöra för metoder för tryggandet av naturens mångfald i ekonomiskogar
- känner till tillvägagångssättet för beaktandet av hotade arter
- kan identifiera kulturminnen och fasta fornlämningar i skogen.

Innehåll

Varför behöver vi skogsnaturvård?
Olika nivåer av skogsskydd
Viktiga strukturdrag för den biologiska mångfalden
Särskilt viktiga livsmiljöer i skogsnaturen
Skogbevuxna naturtyper i naturvårdslagen
Livsmiljöer som tryggas via skogscertifiering
Identifiering av livsmiljöer
Beaktandet av enskilda hotade arter
Kulturminnen och fasta fornlämningar
Mätning av kvaliteten på naturvården
Naturvårdskriterier i olika skogscertieringssystem
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om ekosystem och biologisk mångfald

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Förkunskapskrav

Inga krav på förkunskaper.