Hoppa till innehåll

Kris- och traumaarbete inom sociala området (5 sp)

Kod: VAL22016-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 23.10.2024

Tajmning

01.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Lärare

Viktor Matintupa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
- har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
- har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
- kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
- kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete

Innehåll

- Traumamedveten omsorg (TMO)
- Sorgeprocessen
- Barn och trauma
- Bemötande vid kris och trauma
- Respekt för barns fattningsförmåga
- Psykisk första hjälp
- Kristeori
- Traumats konsekvenser
- Debriefing
- Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
- Resiliens

Tid och plats

Närstudietillfällen i Vasa enligt följande:

26.11.2024 Kursintroduktion, Kris och trauma (begreppsdefinition), kristeori,sorgeprocessen

29.11.2024 Traumamedveten omsorg (TMO), Barn och trauma, Bemötande vid kris och trauma, Psykisk första hjälp

04.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)

05.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)

Obligatorisk närvaro.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops och självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen hålls i samarbete med Folkhälsans förbund. PARK-utbildning inklusive material ingår.

"Folkhälsan har utarbetat ett material som belyser respekt och dess motsats, våld, i nära relationer. De olika delarna i materialet fokuserar på olika skeden som människor som lever i en parrelation går igenom."

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för examinationsuppgifter 19.12.2024. Bedömning och vitsord fås i januari 2025.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

I kursen igår följande examinationsuppgifter:
- Essä (0-5)
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen (GK/UK)
- Närvaro (GK/UK)

Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5p = 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.

Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kursens kompetenser uppnås på god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen bedöms enligt skalan GK/UK

Underkänd (0)

Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen:

Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

Essä:
Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav