Kris- och traumaarbete inom sociala området (5 sp)
Kod: VAL22016-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 23.10.2024
Tajmning
01.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
Lärare
Viktor Matintupa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
- har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
- har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
- kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
- kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete
Innehåll
- Traumamedveten omsorg (TMO)
- Sorgeprocessen
- Barn och trauma
- Bemötande vid kris och trauma
- Respekt för barns fattningsförmåga
- Psykisk första hjälp
- Kristeori
- Traumats konsekvenser
- Debriefing
- Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
- Resiliens
Tid och plats
Närstudietillfällen i Vasa enligt följande:
26.11.2024 Kursintroduktion, Kris och trauma (begreppsdefinition), kristeori,sorgeprocessen
29.11.2024 Traumamedveten omsorg (TMO), Barn och trauma, Bemötande vid kris och trauma, Psykisk första hjälp
04.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)
05.12.2024 PARK-utbildning (Folkhälsan)
Obligatorisk närvaro.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops och självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen hålls i samarbete med Folkhälsans förbund. PARK-utbildning inklusive material ingår.
"Folkhälsan har utarbetat ett material som belyser respekt och dess motsats, våld, i nära relationer. De olika delarna i materialet fokuserar på olika skeden som människor som lever i en parrelation går igenom."
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för examinationsuppgifter 19.12.2024. Bedömning och vitsord fås i januari 2025.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
I kursen igår följande examinationsuppgifter:
- Essä (0-5)
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen (GK/UK)
- Närvaro (GK/UK)
Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5p = 135h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.
Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens kompetenser uppnås på god nivå
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen bedöms enligt skalan GK/UK
Underkänd (0)
Reflektionsuppgift kring PARK-utbildningen:
Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.
Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.
Essä:
Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav