Beroendeproblematik och behandlingsinsatser för unga (5 sp)
Kod: UNG22004-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
06.09.2024 - 11.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Lärandemål
Studerande:
- har insikt i aktuell forskning om riskbruk, missbruk och beroende hos unga
- har kunskap om aktuella trender och dess risker inom beroendeproblematikens område
- kan upptäcka och bedöma behovet av behandlingsinsatser för unga
- kan handleda unga i missbrukarvårdens servicesystem
- har ett professionellt förhållningssätt till unga och beroendeproblematik
Innehåll
- från riskbruk till beroende, vägen till ett beroende hos den unga
- ungas attityder och tillgänglighet till alkohol, droger och spel
- beroendetrender med fokus på unga i Finland, Norden och globalt
- förebyggande arbetssätt, kartläggning och behandlingsinsatser vid kemiska och icke-kemiska beroenden
Tid och plats
ONLINE med fyra obligatoriska träffar:
1) 6.9.2024 kl 15.15-17.30: Kursintro, riskfaktorer, riskbruk och beroende.
2) 13.9.2024 kl 15.15-17.30: Attityder och trender, penningspel och digitalt spelande (gästföreläsning)
3) 20.9.2024 kl 15.15-17.30: Drogförebyggande arbete och behandlingsinsatser
4) 11.10 kl 15.15-18.00: Avslutande seminarium med deadline för ppt-presentationer
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aalto-Setälä, T. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa. Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL. (online)
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem. Studentlitteratur. (valda delar, se Moodle)
Lindqvist Bagge A-S & Hildebrand Karlén, M. 2023. Handbok i missbruks- och beroendepsykologi.
Männikkö, N. 2016. Problematic Gaming Behaviour in Finnish Adolescents and Young Adults: Relation to Game Genres, Gaming Motives and Self-Awareness of Problematic Use. International Journal of Mental Health Addiction 2017:15.
Rönkä, S. m.fl. 2020. Amfetamiinien ja opioidien ongelmakäytön yleisyys Suomessa vuonna 2017. Duodecim. (online)
Sandström, S. 2019. Missbruk, taruma och samsjuklighet. Gothia. (valda delar, se Moodle)
Skogens, L. & van Greiff, N. 2020. Recovery processes among young adults treated for alcohol and other drug problems: A five-year follow-up. Nordic Studies on Alcohol and Drugs (NAD). (online)
Undervisningsmetoder
Distansuppgifter (2 st), undervisning, individuell ppt-presentation och slutseminarium.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för distansuppgifter 13.9 och 20.9
Slutseminarium med individuell ppt-presentation 11.10.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Distansuppgifter och deltagande i online-träffar, 2 sp (Skala: Godkänd/Underkänd):
- Bearbetning av sakkunskap utgående från givet material
- Aktivt deltagande under online-träffarna
- Professionellt förhållningssätt
Skriftlig individuell ppt-presentation och slutseminarium, 3 sp (Skala 0-5):
- Sakkunskap ur aktuell facklitteratur och vetenskapliga forskningsartiklar
- Förmåga att reflektera kring och knyta samman fakta från de olika källorna
- Tydlighet och engagemang i presentationens upplägg och det muntliga framförandet
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Tilläggsuppgifter för studerande
Distansuppgifter, undervisningsmaterial, litteratur och länkar finns på kursens sida i Moodle (Moodle-sidan öppnar kort före kursen inleds och är tillgänglig för de studerande som anmält sig till kursen via Peppi eller Öppna YH). Länk till samtliga onlineträffar publiceras på kursens Moodle-sida.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för distansuppgifterna och den skriftliga individuella ppt-presentationen fås vid första online-träffen och via kursens Moodle-sida.
Förkunskapskrav
Inga