Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ3-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2023 - 15.12.2025
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt
Innehåll
- allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- barnobservationer
Tid och plats
Kursens förverkligande är öppet under tiden 2.1.2024-31.12.2025(endast små justeringar kan förekomma i förverkligandet 2025). Enligt individuell studieplan.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education. Sidorna 827–843.
Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. 2022. Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.
Granlund M. 2021. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7. Sidorna 157-177. Ingår i: Sandberg, A (red.). 2021. Studentlitteratur.
Institutet för hälsa och välfärd. 2017. Skapa förtroende - Skydda barnet. Guide om samarbete för personer som möter barn och familjer i sitt arbete.
Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. 4T-toimintamalli lapsen kehittyvien tunteiden säätelytaitojen tukemiseksi. Kasvatustieteiden tiedekunta
Oulun yliopisto.
Mohss, N. 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4. Sidorna 75-87. Ingår i: Sandström, M, Nilsson, L och Stier, J.(red.). 2014. Inkludering - möjligheter och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Nyroos, M. 2022. Neuropsykiatriska svårigheter i förskolan. Sidorna 118-132. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022. En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet. Liber.
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4. Sidorna 417-435.
Pihlaja P. & Viitala R. 2019. Tuen tarpeiden tunnistaminen. Sidorna 96-116. Ingår i: Pihlaja P. & Viitala R. 2019. Varhaiserityiskasvatus. Ps-kustannus.
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.
Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ Övrigt material som laddas upp på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik https://moodlecourses.novia.fi/mod/folder/view.php?id=225971
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande testar en metod inom småbarnspedagogiken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationer kan lämnas in under den tid som förverkligandet gäller 2.1.2024-31.12.2025.
Under perioden 1.1-1.2.2025 görs inga bedömningar i kursen. Ifall studerande har behov av att få kursen bedömd under denna tidsperiod kontaktas utbildningsledare Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Individuell inlärningsuppgift 3, 5 sp (3,5 x 27h = 94,5)
2. Individuellt projektarbete 1, 5 sp (1,5 x 27h = 40,5 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig 1.1-31.12.2024: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursansvarig 1.2-31.12.2025 Alexandra Båsk.
Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande ska i så fall i examinationen infoga info om hur AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell inlärningsuppgift 3,5 sp
Den individuella inlärningsuppgiften består av fyra delar. Studerande ska använda sig av den obligatoriska kurslitteraturen och/eller material på moodle samt övrig relevant litteratur som hittas för att besvara frågorna. Uppgiften ska följa YH Novias skrivanvisningar. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
Studerande väljer en metod eller ett material att fördjupa sig i. Metoden ska kunna användas inom småbarnspedagogiken (med barn i åldern 0-5 år) för att stöda barn med utmaningar i kommunikativa, socioemotionella, motoriska och/eller kognitiva färdigheter. Studerande väljer även att testa ett material från Resursstarka barn materialet. Materialen hittas här: https://resursstarkabarnprojekt.com/. Studerande gör därefter en praktisk del där studerande testar metoderna och materialen med ett eller flera barn inom småbarnspedagogiken. Studerande sammanställer sedan metodens teoretiska utgångspunkter och praktiska tillämpbarhet i en skriftlig rapport eller gör en muntlig presentation som bandas in. Examinationen ska följa Novias skrivanvisningar.
Sammanställningen avslutas med egna reflektioner kring metoden och studerandes professionella utveckling inom området. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.
Bedömningskriterier
1. Individuell inlärningsuppgift 3,5 sp:
- teoretisk sakkunskap
- tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Examinator: Sussy Davidsson (1.1-31.12.2024). 1.2-31.12.2025 Alexandra Båsk
Bedömning enligt skala 0-5
GK/UK vid validering
2. Individuellt projektarbete 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Examinator: Sussy Davidsson (1.1-31.12.2024). 1.2-31.12.2025 Alexandra Båsk
Bedömning enligt skala 0-5
GK/UK vid validering
Förkunskapskrav
Inga