Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ4-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2023 - 15.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt
Innehåll
- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete
Tid och plats
Kursens förverkligande är öppet under tiden 2.1-31.12.2024. Enligt individuell studieplan.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur för examination Inlärmningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna 13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.
.
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. 2006: Ta upp oron. En handbok i tidigadialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- jakehittämiskeskus (Stakes) eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huolipuheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere:Tampereen yliopistopaino Oy.
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
Psykisk Hälsa Finland rf. För barnet på tal metoden. https://mieli.fi/sv/material-och-utbildningar/information-starka-den-psykiska-halsan/familjer/familj-och-barn-i-samspel-arbete/fora-barnen-pa-tal-metoden/
Psykisk Hälsa Finland rf. Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken
Referenslitteratur:
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn. Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/Reursstarka-barn-Djurvannernas-metodguide.pdf
Ytterligare litteratur och material med koppling till kursen finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.varha.fi/sv/aktuellt/familjecenterkorkort-ger-redskap-och-gemensam-forstaelse-att-stoda-natverksbaserat-och
https://www.eoppiva.fi/koulutukset/familjecenterkorkort/
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationer kan lämnas in under den tid som förverkligandet gäller 2.1-31.12.2024.
Kursen består av två uppgifter
1. Projektarbete (3 sp) och 2. Inlämningsuppgift (2 sp)
Studerande utför projektarbetet och inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur.
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle. Instruktioner för anhållan om validering hittar på moodlesidan Socionom, Åbo -Information https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Projektarbete 3 sp (3x27 h = 81h)
2. Inlämningsuppgift 2 sp (2x27 h = 54h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen är avsedd endast för e-socionomstuderande.
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande ska i så fall i examinationen infoga info om hur AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2 sp + 3 sp)
Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga