Färgteori (3 sp)
Kod: SKV24GE05-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
23.09.2024 - 08.11.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Valeria Simonova
Lärare
Valeria Simonova
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om färglärans grunder
• Studerande känner till olika färger och kan beskriva dem för kunden
• Studerande känner till olika färgsystem och färganalys som metod
• Studerande har kunskap om färgernas psykologiska påverkan
• Studerande har förmåga att skapa digitala färgpaletter
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt och metoder som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för färgteori
Innehåll
Färgteori
Färger och färgsystem
Färganalys och färgpaletter
Färgpsykologi
Tillämpning av färgteori
Tid och plats
23.09.2024-06.11.2024 Campus Alere
Kursintroduktion 23.9.2024 OBLIGATORISK NÄRVARO
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.
De Mare, M., ChWilliams Language Services, k., & Esposito, F. (2023). Revolutionise your salon with colour analysis: [discover, create and add value to each client with friendly colours]. Independently published.
Eiseman, L. (2006). More alive with color: Personal colors, personal style. Capital Books.
Gage, J. (2000). Color and meaning: Art, science and symbolism. University of California Press.
Middleton, K. k. (2018). Color theory for the makeup artist: Understanding color and light for beauty and special effects. Routledge, Taylor & Francis Group.
(2023). Color coded confidence: The power of colour - all in one personal color analysis: the 12 seasonal color analysis guide to bring out your natural beauty. Independently published.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, mood boards, color systems och teamwork.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Alumn lärare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av praktiska övningar i klass, tentamen och inlämningsuppgifter, deadline hösten 2024.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Grupp eller individuell feedback ges efter kursens avslut.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 28h
Självstudier: 53h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Aktivt deltagande i praktiska övningar i klass (1 sp)
2. Tentamen (1 sp)
3. Kursuppgift (1 sp)
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav