Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning (4 sp)

Kod: USS22GV01-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 02.02.2025

Tajmning

03.02.2025 - 30.03.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Frida Gädda

Lärare

Frida Gädda

Grupper

  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

3.2-30.3.2025, online och Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Murdaugh, C. L., Parsons, M. A., Pender, N. J., Larsson, C., Holmberg, J., & Holmberg, J. (2021). Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Bonita, R., Beaglehole, R., & Kjellström, T. (2010). Grundläggande epidemiologi (2., [rev.] uppl.). Studentlitteratur. S. 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg, A., Wijk, H., Edberg, A., & Wijk, H. (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Anåker, A. (2020). Hållbar vård: Klimatet och hälsan (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur.
Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (E-bok)
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

Övriga artiklar och databaser enligt kursansvarigas anvisningar.

Referenslitteratur:
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Mittelmark, M. B., Sagy, S., Eriksson, M., Bauer, G. F., Pelikan, J. M., Lindström, B., . . . Espnes, G. A. (2017). The handbook of salutogenesis. Springer International Publishing. (E-bok)

Undervisningsmetoder

Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift deadline 2.3. Skriftlig respons på Moodle.

2) Workshop med obligatorisk närvaro på campus 13.3. Muntlig respons under workshopen.

3) Grupphemtentamen, inlämning senast 28.3. Skriftlig respons på Moodle.

Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Grupphemtentamen 43 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Workshop GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studerande deltar i workshop / simuleringar aktivt

2) Inlämningsuppgift GK/UK
GK: Studerande gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kompletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK: Studerande lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

3) Grupphemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext.

Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller texten är på en ytlig nivå. Studerande använder begränsat med kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studerande använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på en djupgående nivå i alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget