Hälsovårdararbete med barnfamiljen (5 sp)
Kod: UHV22HV04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.07.2025
Tajmning
01.08.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Lilian Nordell
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av barnets tillväxt och utveckling i samråd med familjen
- kan stöda föräldrarna i deras föräldraskap samt handleda med hållbara resursförstärkande metoder föräldrarna och barnet vid val av hälsosamma levnadsvanor
-kan utvärdera barnets och familjens behov av extra stöd och fortsatt vård
Innehåll
Servicesystemet och servicemiljöer för barnfamiljer
Barnets tillväxt och utveckling
Hälsoundersökningar, screeningar, handledning
Handledning och resursförstärkande metoder
Gruppverksamhet
Klienternas/patienternas delaktighet
Mångkulturellt arbete
Barn i behov av extra stöd och fortsatta utredningar
Barnskyddet
Tid och plats
Hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/lagar-och-handbocker/arbetet-vid-modra-och-barnradgivningen/lagstiftning.
SHM 2005:12. Rådgivningsbyråerna för barnavård som stöd för barnfamiljerna. Handbok för personalen.
https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar,
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/blanketter/blanketter-for-arbetet-vid-radgivningar,
Mäki, Wikström, Hakulinen m.fl. Hälsoundersökning vid barnrådgivning och inom skolhälsovård. Handbok 31/2018 (elektronisk),
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80049,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80056,
Blair, M m.fl. 2013. Barnhälsovetenskap. Studentlitteratur.
Haarala, P et al. Terveydenhoitajan osaaminen. 2015.
Magnusson,M.mfl. 2016. Barnhälsovård -att främja barns hälsa.
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar
https://www.julkari.fi/handle/10024/116079,
Tillsammans kring matbordet, kostrekommendationer till barnfamiljer,
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
https://www.julkari.fi/handle/10024/90855,
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73899/Es200810swe.pdf?sequence=1,
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen. Toimintaohjelma 2014-2020. Helsingfors.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Folkhälsoinstitutet. Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
SHM Publikation 2010:7. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga 2010-2015.http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/04/sla_inte_barnet.pdf
https://www.mll.fi/,
THL; Neuko tietokanta, https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko
https://www.folkhalsan.fi/barn/,
Litteraturtips till de virtuella smågruppsarbeten:
Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga).
Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)
Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass
Herz & Johansson 2019 Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)
Lundström 2019 Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning (boken beställd till biblioteket)
Nilsson Tapper 2021 Professionella samtal med barn (boken beställd till biblioteket)
Ringborg 2020 Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)
THL 2017 . Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida
Rikssvenskt material
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/3addb7a81de44a8b8a8f4bfa29b8306c/forskolans-paverkan-barns-halsa-01086.pdf,
http://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/barnhalsovard/bhv-rapporter/barns-ojamlika-forutsattningar.pdf?IsPdf=true,
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar.
Referenslitteratur :
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5.
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Hundeide, K. Vägledande samtal. 2008. WS Bokwell.
Aktuella facktidskrifter, forkningar och artiklar
Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, självstudier, smågruppsarbeten, pararbete, case-arbete
Gästföreläsningar, obligatorisk närvaro.
Simulering (obligatorisk närvaro)
Deltagandet på Hälsovårdardagar 2-3.10.25 Obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
Föreläsningar från offentliga sektor samt tredje sektor.
Deltagande på Hälsovårdardagar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig rapport (kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen) samt seminarium. Rapporten presenteras på seminarium. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
2. Muntlig examination i par v. 50.
Vid underkänd muntlig examination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum kommer man överen med examinatorn. 1-5
2. Pararbete i interprofessionellt arbete 1-5
3. Smågruppsarbeten GK/UK
4. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning GK/UK enligt kursens kompetenser
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av fyra delexaminationer
1. Skriftlig parrapport och seminarium 1sp
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport. Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta webbsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
Paren ska boka in en handledningsgång med ansvariga lärare.
Bedöms enligt skala 1-5.
2. Muntlig examination 2sp
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig parexamination.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
Bedöms enligt skala 1-5
3. Paruppgift i interprofessionellt arbete 1-5
4. Simulering 0,5 sp GK/UK
5. Föreläsningar och uppgifter med seminarium + organisationsuppgift 0,5 sp vecka 45 GK/UK
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.
Smågruppsarbete 3:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i skriftlig format
Studerande har inte förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har inte förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Smågruppsarbete 3:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
2.Muntlig gruppexamination
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Smågruppsarbete 2:
Vitsord 3
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en god förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en god förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 4
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbete 2
Vitsord 4
Studerande har en mycket förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en mycket förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en mycket förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
Smågruppsarbete 3:
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda