Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med barnfamiljen (5 sp)

Kod: UHV22HV04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Lilian Nordell
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan planera, förverkliga och utvärdera uppföljningen av barnets tillväxt och utveckling i samråd med familjen
- kan stöda föräldrarna i deras föräldraskap samt handleda med hållbara resursförstärkande metoder föräldrarna och barnet vid val av hälsosamma levnadsvanor
-kan utvärdera barnets och familjens behov av extra stöd och fortsatt vård

Innehåll

Servicesystemet och servicemiljöer för barnfamiljer

Barnets tillväxt och utveckling

Hälsoundersökningar, screeningar, handledning

Handledning och resursförstärkande metoder

Gruppverksamhet

Klienternas/patienternas delaktighet

Mångkulturellt arbete

Barn i behov av extra stöd och fortsatta utredningar

Barnskyddet

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/lagar-och-handbocker/arbetet-vid-modra-och-barnradgivningen/lagstiftning.
SHM 2005:12. Rådgivningsbyråerna för barnavård som stöd för barnfamiljerna. Handbok för personalen.
https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar,
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/blanketter/blanketter-for-arbetet-vid-radgivningar,
Mäki, Wikström, Hakulinen m.fl. Hälsoundersökning vid barnrådgivning och inom skolhälsovård. Handbok 31/2018 (elektronisk),
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80049,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80056,
Blair, M m.fl. 2013. Barnhälsovetenskap. Studentlitteratur.
Haarala, P et al. Terveydenhoitajan osaaminen. 2015.
Magnusson,M.mfl. 2016. Barnhälsovård -att främja barns hälsa.
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar
https://www.julkari.fi/handle/10024/116079,
Tillsammans kring matbordet, kostrekommendationer till barnfamiljer,
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
https://www.julkari.fi/handle/10024/90855,
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73899/Es200810swe.pdf?sequence=1,
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen. Toimintaohjelma 2014-2020. Helsingfors.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Folkhälsoinstitutet. Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
SHM Publikation 2010:7. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga 2010-2015.http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/04/sla_inte_barnet.pdf
https://www.mll.fi/,
THL; Neuko tietokanta, https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko

https://www.folkhalsan.fi/barn/,

Litteraturtips till de virtuella smågruppsarbeten:
Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga).

Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)

Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass

Herz & Johansson 2019 Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)

Lundström 2019 Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning (boken beställd till biblioteket)

Nilsson Tapper 2021 Professionella samtal med barn (boken beställd till biblioteket)

Ringborg 2020 Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)

THL 2017 . Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y

+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida

Rikssvenskt material
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/3addb7a81de44a8b8a8f4bfa29b8306c/forskolans-paverkan-barns-halsa-01086.pdf,

http://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/barnhalsovard/bhv-rapporter/barns-ojamlika-forutsattningar.pdf?IsPdf=true,

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar.

Referenslitteratur :
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5.

Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.

MLL. Hur växer och utvecklas barn.

Hundeide, K. Vägledande samtal. 2008. WS Bokwell.

Aktuella facktidskrifter, forkningar och artiklar

Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.

Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, självstudier, smågruppsarbeten, pararbete, case-arbete
Gästföreläsningar, obligatorisk närvaro.
Simulering (obligatorisk närvaro)
Deltagandet på Hälsovårdardagar 2-3.10.25 Obligatorisk närvaro

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsningar från offentliga sektor samt tredje sektor.
Deltagande på Hälsovårdardagar.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig rapport (kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen) samt seminarium. Rapporten presenteras på seminarium. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.

2. Muntlig examination i par v. 50.
Vid underkänd muntlig examination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum kommer man överen med examinatorn. 1-5

2. Pararbete i interprofessionellt arbete 1-5

3. Smågruppsarbeten GK/UK

4. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning GK/UK enligt kursens kompetenser

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av fyra delexaminationer
1. Skriftlig parrapport och seminarium 1sp
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport. Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta webbsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
Paren ska boka in en handledningsgång med ansvariga lärare.
Bedöms enligt skala 1-5.

2. Muntlig examination 2sp
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig parexamination.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
Bedöms enligt skala 1-5

3. Paruppgift i interprofessionellt arbete 1-5

4. Simulering 0,5 sp GK/UK

5. Föreläsningar och uppgifter med seminarium + organisationsuppgift 0,5 sp vecka 45 GK/UK

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.

2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.

Smågruppsarbete 3:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i skriftlig format
Studerande har inte förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har inte förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har inte förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.

2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.

Smågruppsarbete 3:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet

Smågruppsarbete 1:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.

2.Muntlig gruppexamination
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.

Smågruppsarbete 2:
Vitsord 3
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en god förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en god förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet

Smågruppsarbete 1:
Vitsord 4
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.

Smågruppsarbete 2
Vitsord 4
Studerande har en mycket förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en mycket förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en mycket god förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har en mycket förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.

2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.

Smågruppsarbete 3:
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en utmärkt förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i praktik
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda