Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande metoder inom hälsovårdararbetet (4 sp)

Kod: HVV22HA02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 09.03.2025

Tajmning

10.03.2025 - 12.10.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Terese Österberg
  • Frida Gädda
  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om olika hälsofrämjande arbetsmetoder och har färdigheter att använda sig av dessa i mötet med familjen, individen, gruppen och samhället i förändring
- har kunskaper gällande resursförstärkande och uppsökande arbetssätt och kan identifiera klienter/patienter i behov av särskilt stöd
- kan använda sig av centrala undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet
- utvecklar lärande- och handledningsfärdighet
- har teoretiska kunskaper att kunna utföra efterundersökning efter normal förlossning
- har beredskap att utföra en säker vaccination åt barn, unga och vuxna
- har insikter i miljöhälsa och kan verka för förebyggande av olycksfall
- behärskar säker läkemedelshantering

Innehåll

Hälsosamtal och motiverande samtal, livstilsrådgivning
Handledning och undervisning
Grupphandledning och gruppverksamhet
Laborationer i centrala undersöknings- och screeningsmetoder
Efterundersökning efter normal förlossning
Miljöhälsa
Digitala lösningar och välfärdsteknologi

Tid och plats

Närstudier på Campus Alere i Vasa våren och hösten 2025
Obligatorisk närvaro vid workshop, närstudiedagar och simulering/praktiska övningar
Inspelning av hälsosamtal 9.4.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Magnusson, A-S. 2014. Om kommunikation - för personal i vårdande yrke. Liber
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Studentlitteratur.
Berglund,M. &Ekebergh, M. (red.).2015. Reflektion i lärande och vård, en utmaning för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Barth, T; & Näsholm, C. 2006. Motiverande samtal. MI att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor. Studentlitteratur.
Eriksson,E & Arnkil, T.2006 Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Stakes, handböcker 64
Killén, K. 2011. Professionell utveckling och handledning, ett yrkesövergripande perspektiv. Studentlitteratur.
Kostenius,C & Lindqvist, A-K. 2009. Hälsovägledning. Från ord till handling. Studentlitteratur.
Kyngäs, Kääriäinen, Poskiparta, Johansson, Hirvonen & Renfors. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. WSOY.
Patja Kristiina (toim) mfl. 2022 Terveyden edistäminen .

Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter 2018-2024

Se även Moodle angående litteratur

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar våren 2025
- Praktiska övningar/simuleringar i kliniskt träningscenter hösten 2025
- Workshops
- Inbandning och analys av hälsosamtal

Tilläggsuppgifter för studerande

Efterundersökningen - föreläsningar och praktiska övningar förverkligas våren 2025 tillsammans med grupp UBM22

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid workshop, närstudiedagar och praktiska övningar/simulering gk/uk.
Inspelning och analys av hälsosamtal GK/UK

Förkunskapskrav

Studiehelheten VÅV22IN : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22GV : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22HF : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22KV : VÅV22KV01-KV14 godkända
Studiehelheten VÅV22PR: VÅV22PR01-PR05 godkända