Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodik (5 sp)

Kod: SO22SAII1-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.05.2025 - 31.07.2025

Tajmning

26.05.2025 - 14.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Pia Liljeroth
  • Emilia Kielo-Viljamaa

Lärare

Pia Liljeroth

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.

Innehåll

- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo 26.5-12.10.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

Glasberg, A-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Novia publikation och produktion, serie L: Läromedel 2/2024.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar/workshopar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 14.9.2025
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 14.9.2025
Quiz 3: Tillförlitlighet, deadline 14.9.2025

Gruppuppgift, deadline 9.10.2025
Individuell uppgift, deadline 12.10.2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp=135 h

Föreläsningar och workshopar: 27 h
Självstudier: 54 h
Grupparbete: 54 h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Tillförlitlighet
Modul 4: Utvecklingsarbete
Modul 5: Datainsamlingsmetoder
Modul 6: Dataanalys

Tilläggsuppgifter för studerande

Föreläsningar/workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras

OBS!
Kursen förverkligas tillsammans med kursen USS23KÅ03-3001 Forsknings- och utvecklingsmetodik för grupperna USS23D-Å och UHV23D-Å.

Kursen har gemensam Moodle-sida med kursen USS23KÅ03-3001 Forsknings- och utvecklingsmetodik (https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=13109)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (3 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % av vitsordet. Poängen på quizarna räknas ihop (0-30 poäng) och ger ett vitsord.
Individuell uppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet.
Gruppuppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.

Bedömning av quizarna:
<16 poäng = 0
16-18 poäng = 1
19-21 poäng = 2
22-24 poäng = 3
25-27 poäng = 4
28-30 poäng = 5

Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 6) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet. Vid försenade inlämningar kan skriftlig feedback inte garanteras.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: <16p

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Quizar:
16-18p=1
19-21=2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
22-24p=3
25-27p=4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Quizar:
28-30p=5

Förkunskapskrav

Inga