Forsknings- och utvecklingsmetodik (5 sp)
Kod: SO22SAII1-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.05.2025 - 31.07.2025
Tajmning
26.05.2025 - 14.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
- Pia Liljeroth
- Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.
Innehåll
- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Åbo 26.5-12.10.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
Glasberg, A-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Novia publikation och produktion, serie L: Läromedel 2/2024.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar/workshopar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 14.9.2025
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 14.9.2025
Quiz 3: Tillförlitlighet, deadline 14.9.2025
Gruppuppgift, deadline 9.10.2025
Individuell uppgift, deadline 12.10.2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp=135 h
Föreläsningar och workshopar: 27 h
Självstudier: 54 h
Grupparbete: 54 h
Periodisering av innehållet
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Tillförlitlighet
Modul 4: Utvecklingsarbete
Modul 5: Datainsamlingsmetoder
Modul 6: Dataanalys
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningar/workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras
OBS!
Kursen förverkligas tillsammans med kursen USS23KÅ03-3001 Forsknings- och utvecklingsmetodik för grupperna USS23D-Å och UHV23D-Å.
Kursen har gemensam Moodle-sida med kursen USS23KÅ03-3001 Forsknings- och utvecklingsmetodik (https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=13109)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quizarna (3 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % av vitsordet. Poängen på quizarna räknas ihop (0-30 poäng) och ger ett vitsord.
Individuell uppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet.
Gruppuppgift bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet.
Bedömning av quizarna:
<16 poäng = 0
16-18 poäng = 1
19-21 poäng = 2
22-24 poäng = 3
25-27 poäng = 4
28-30 poäng = 5
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 6) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet. Vid försenade inlämningar kan skriftlig feedback inte garanteras.
Underkänd (0)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Quizar: <16p
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Quizar:
16-18p=1
19-21=2
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Quizar:
22-24p=3
25-27p=4
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Quizar:
28-30p=5
Förkunskapskrav
Inga