Hoppa till innehåll

Integrationsstödjande socialt arbete (3 sp)

Kod: SO22SAII2-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

13.06.2025 - 15.09.2025

Tajmning

15.09.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.

Innehåll

- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvotflyktingens väg till kommunen, IOM
Paloma utbildning,THL
My story, workbook Centre for Psychotraumatology
Lag om främjande av integration
(1386/2010)
Utlänningslagen
(301/2004)
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel
746/2011

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs som närstudiedagar (4 stycken) samt ett onlinepass. Undervisningen består av föreläsningar, workshop, studiebesök och litteraturstudier.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 Studiepoäng består av

1 sp närvaro och arbete vid undervisningstillfällen (GK)
0,5 sp Kvotflyktingens väg till kommunen (GK)
0,5 sp Integrationsservice (1-5)
1 sp Inkludering och interkulturell kompetens (1-5)

Tilläggsuppgifter för studerande

Undervisningen i kursen sker på engelska men alla inlämningsuppgifter kan skrivas på svenska eller engelska. Språkkunskaper påverkar inte bedömningen.

Användning av AI: Direkt kopiering av text från en AI-tjänst så som copilot eller ChatGpt betraktas som fusk. Användning av AI som stöd är tillåtet, men bör redovisas noggrannt i inlämnade uppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Assessment on a scale 1-5

Assessment criteria

Ability to apply Theoretical Framework on Multicultural Practice, comprehending the Level of Complexity in working with Immigrants and Good Ethical and Professional Approach and Attitude.

Feedback will be provided in Moodle within 3 weeks of all Assignments being handed in.

Förkunskapskrav

Inga