Hoppa till innehåll

Fysiologisk och neurofysiologisk bioanalytik (3 sp)

Kod: BAA22BI04-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 23.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Bioanalytik 1
  • Mikaela Engvall

Lärare

Mikaela Engvall

Grupper

  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i laboratorieundersökningsprocessens faser vid fysiologiska funktionsundersökningar av kroppens organ och organsystem, såsom hjärta, lungor, gastrointestinalkanal, mm
- har grundläggande insikter i neurofysiologiska funktionsundersökningar av nerver, muskler, ryggmärg och hjärna.
- har grundläggande insikter i patientens helhetsvård och funktionsundersökningarnas metodik
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom området.
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik.

Innehåll

Fysiologiska och neurofysiologiska funktionsundersökningar och metoder

Tid och plats

Hösten 2025
YH Novia, Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle

Henriksson, O., & Rasmusson, M. (2018). Fysiologi med relevant anatomi (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.

Sovijärvi, A., Hartiala, J., Knuuti, J., Laitinen, T., Malmberg, P., & Haapalahti, P. (2018). Kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen perusteet (Nyaste upplagan). Duodecim.

Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.

Undervisningsmetoder

Lektioner i klassrum
Praktiska övningar
Uppgifter på Moodle
Tentamen

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen hålls av timlärare från kliniska laboratorium, Maria Lindewall.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 4.11.2025
Omtentamen
Fre 21.11.2025 kl. 12-16
Fre 12.12.2025 kl. 12-16

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen innehåller genomgång av de vanligaste fysiologiska och neurofysiologiska funktionsundersökningar och metoder som bioanalytiker utför.

Studerande
- har grundläggande insikter i laboratorieundersökningsprocessens faser vid fysiologiska funktionsundersökningar av kroppens organ och organsystem, såsom hjärta, lungor, gastrointestinalkanal, mm
- har grundläggande insikter i neurofysiologiska funktionsundersökningar av nerver, muskler, ryggmärg och hjärna.
- har grundläggande insikter i patientens helhetsvård och funktionsundersökningarnas metodik
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom området.
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Utförda uppgifter och tentamen betygsätts 0-5 baserat på resultat.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Förkunskapskrav

Anatomi och fysiologi