Hoppa till innehåll

Läkemedelsbehandling 2 (2 sp)

Kod: VÅV22KV06-3013

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 30.03.2025

Tajmning

31.03.2025 - 02.05.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Sirkku Säätelä
  • Katarina Vironen

Lärare

Katarina Vironen

Grupper

  • UBM24D-V
    Barnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • UHV24D-V
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning

Innehåll

Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning

Tid och plats

Online i webex
Vårterminen 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.

Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv

Undervisningsmetoder

Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest 70% rätt för godkänt vitsord enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

GK = Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline. Analytisk förhållningssätt
Kompletteras = ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut Ogjord uppgift undekänner kursen
Forum diskussion: Analytiskt och critisk tänkande kan höja testvitord

Periodisering av innehållet

Uppgifter veckovis

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops

En underkänd del underkänner kursen

Förkunskapskrav

VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1