Mödrahälsovård (5 sp)
Kod: BM22BK03-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 09.03.2025
Tajmning
10.03.2025 - 23.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
- Alexandra Båsk
- Anita Wikberg
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- utgår från evidens baserad kunskap i sitt förhållningssätt
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning och handledning av den gravida
- kan identifiera riskfaktorer i samband med graviditet och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- har kunskap om olika graviditetskomplikationer
- kan identifiera gravida och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- kan identifiera kvinnor med förlossningsrädsla och har grundläggande kunskap om vården vid förlossningsrädsla
- har kunskap om modeller och nätverk som stödjer den gravida och familjen
- har kunskap om parrelation, föräldraskap och tidig interaktion och kan stöda den blivande och nyblivna familjen
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten och kan verka för jämlikhet och värdighet
Innehåll
Mödrahälsovård
Komplikationer under graviditet
Tidig interaktion
Föräldraskap
Våld i parrelation
Vård av gravida med annan kulturell bakgrund
Tid och plats
Alere mars-maj 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Paananen m.fl. (2021). Kätilötyö. Edita.
Lindgren et al (2022). Reproduktiv hälsa. Studentliteratur.
Berg, M. & Lundgren, I. (2010). Att stöda och stärka - vårdande vid barnafödande. Studentlitteratur, Lund.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T.( red.) (2015). Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors.
NEUKO-databasen
Tuomi J (red), Viisaat valinnat, hedelmällisyyden suojelu. Tampereen ammattikorkeakoulu.
Aktuella artiklar enligt föreläsares anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, case, diskussioner, självstudier.
Kliniska övningar + filmning.
Obligatoriskt webinarium xx inom FAME-projektet
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Klinisk övning (och filmning ) och aktivt deltagande i undervisningen.
Skriftlig tentamen.
Indivuduell inlämningsuppgift.
Individuell uppgift om kulturell känslighet presenteras på seminarium
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar i Eftergranskning postpartum maj 2025
Obligatorisk närvaro vid webinarium om high-risk childbearing xx inom FAME-projektet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp. 5 sp = 135 h
Lektioner i klass: 53 h
Tent 3 h
Individuell uppgift: 30 h
Tentläsning: 30 h
Egen intresseläsning: 19 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursintroduktion och kliniska övningar är obligatoriska.
Närvaro och aktivt deltagande vid samtliga lektioner rekommenderas.
Kursen innehåller flera utomstående föreläsare. Närvaro rekommenderas vid samtliga lektioner.
Feedback på individuell uppgift ges skriftligen per epost till varje studerande. Feedback på tenten ges allmänt till hela gruppen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkända kliniska övningar genom filmning
Godkända tentamen
Godkända individuella uppgifter
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar om eftergranskning postpartum och vid FAME-webinariet
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR