Ledarskap och administration inom det sociala området (5 sp)
Kod: SOV22ALE02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
20.01.2025 - 31.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Susanne Jungerstam
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan identifiera mål, strategier, visioner och utvecklingsbehov inom det sociala verksamhetsområdet
-har kännedom om praktiska ledarskapsfunktioner, personal- och ekonomiförvaltning, administrativa rutiner och förvaltningsprinciper inom det sociala området
-har beredskap att fungera som teamledare för en arbetsgemenskap inom det sociala området med beaktande av etiska principer och hållbar utveckling
-har beredskap att granska, reflektera över och definiera utvecklingsbehov i sitt eget ledarskap
-känner till aktuellt förändringsarbete inom social- och hälsovården
Innehåll
-ledarskapsteorier
-strategiskt ledarskap inom social- och hälsovården: vision, mission, strategi och verksamhetsplanering
-personalledning och administration i offentliga sektorn
-konflikthantering
-ledarens styrdokument, nationella utvecklingsprogram och trender inom social- och hälsovården
-kvalitetsledning
-ledarskapet – att hitta sina egna värderingar och sitt eget personliga ledarskap
-aktuella förändringar
Tid och plats
Alla närstudier hålls under vårterminen 2025 på Alere. Närstudierna är obligatoriska att delta i. Frånvaro kompenseras.
Litteraturstudier och examinationsuppgifter utförs på egen tid.
Examinationsuppgifterna kan genomföras antingen våren 2025 (deadline i maj 2025) eller hösten 2025. Studerande anmäler sig i början av kursen i Moodle till det genomförande hen vill delta i.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lätt, C. (2015) Ny som chef - Ny som ledare. Liber
ELLER
Thylefors, I (2022) Chef och ledarskap inom välfärdssektorn, Natur och kultur
Eide T. och Adland C. (2021) Etikhandboken för socialt arbete. Reflektion, organisation, ledning. Liber kapitel 10 Ledning och etik s. 191-206
Elmholdt, C. m.fl (2015) Ledarskapets psykologi. Att leda medarbetare i en föränderlig värld. Gleerups
Mellner, C. och Aronsson G., Hållbart ledarskap i komplexa organisationer och verksamheter, Socialmedicinsk tidskrift 2/2018.
Vallo Hult, H. & Byström, K, Challenges to Learning and Leading the Digital Workplace, Studies in Continuing Education Volume 44, 2022 - Issue 3
tillgänglig: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0158037X.2021.1879038#abstract
Velten, J., Tengblad S., och Heggen R. (2018) Medarbetarskap - så får du dina medarbetare att ta initiativ och känna ansvar. Liber. Inledning och sammanfattning s. 8-19
Wolmesjö, M. och Fagerström B. (2020) DIGITALISERING, LEDARSKAP & FÖRÄNDRING I VÄLFÄRDSVERKSAMHETER – På väg mot ett digitaliserat ledarskapande, Högskolan i Borås
Övrigt av kursansvarig anvisat material
Undervisningsmetoder
Närstudier i form av föreläsningar, workshops, gästföreläsare (0,5 sp)
Individuell examinationsuppgift inklusive övning med utvecklingssamtal (3,5 sp)
Examinationsuppgift i par (1 sp)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från sociala branschen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
godkänd närvaro vid närstudietillfällena (bedöms med GK) motsvarar 0,5 sp
- godkänd examinationuppgift i ledning av en verksamhet (bedöms med vitsord 1-5), motsvarar 3,5 sp
- godkänd examinationsuppgift i verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete (bedöms med vitsord 1-5 gemensamt för uppgiftens skribenter), motsvarar 1 sp
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examinationsuppgifterna kan genomföras antingen våren 2025 eller hösten 2025 . Studerande anmäler sig i början av kursen i Moodle till det genomförande hen vill delta i.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp motsvarar 135 h arbete för studerande
Närstudier 0,5 sp 13,5 h
Litteraturstudier och arbete med individuell examinationsuppgift (inkl. utvecklingssamtal) 94,5 h
Litteraturstudier och arbete med examinationsuppgift i par 27 h
Periodisering av innehållet
Alla närstudier hålls under vårterminen 2025. Examinationsuppgifterna kan utföras antingen under vårterminen 2025 eller höstterminen 2025 enligt överenskommelse i Moodle.
Tilläggsuppgifter för studerande
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre. Eventuella kompletteringar görs vid behov enligt examinators anvisningar. Kompletteringar kan göras högst två gånger.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas. Studerande använder obearbetat AI-genererad text som egen text.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kan tillämpa och/eller reflektera kring examinationsuppgifterna på ett grundläggande sätt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen på ett gott sätt. Utöver detta visar studerande klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten i inlämningsarbeten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetslivet och praktiskt ledarskap samt relevanta tillämpningar i anslutning till desamma.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stor klarsynthet och mognad i sin förståelse och analys, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan visa på förmåga att tillämpa eller koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och praktiskt ledarskap. Studerande visar engagemang i sina uppgifter.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav