Stilkonsultation för män (5 sp)
Kod: SKV22SK03-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2024 - 06.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 21.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
- Valeria Simonova
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har fördjupad kunskap om anatomiska förutsättningar och kan använda klädplagg enligt kundens behov samt önskemål
• Studerande har utvecklat analysmetod under stilkonsultation och kan utföra garderobsplanering
• Studerande har kunskap om säsongens mode, trender och färger för mannen och kan ge säsongsbaserad stilrådgivning
• Studerande känner till mannens olika livsskeden och har en förståelse hur livsskedet kan påverka mannen
• Studerande har fördjupad kunskap om olika klädstilar och stilhelheter
• Studerande kan utföra stilkonsultation för kundens olika tillfällen
• Studerande har kunskap om klädkoder
• Studerande har vidareutvecklat förmågan att använda accessoarer i stilhelheter
• Studerande kan planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för kunden
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla stilhelheter och arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för klädplagg och accessoarer, kroppssyn, konsumtion, säsongens mode och trender, garderob och stilhelheter
Innehåll
Anatomiska förutsättningar
Stilkonsultation och garderobsplanering
Säsongens mode, trender och färger för mannen
Mannens livsskeden
Klädstilar och stilhelheter
Olika tillfällen
Klädkoder
Accessoarer i stilhelheter
Tid och plats
7.1.2025-28.2.2025, Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Coggins, D., & O'Brien, G. (2016). Men and style: Essays, interviews, and considerations. Abrams.
Fashionary. (2018). Fashionpedia. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Giertz-Mårtenson, I., Åkesson, B., & Luger, M. (2022). Men's fashion: An untold story. Bokförlaget Langenskiöld.
Mendos, P. (2021). Ten Garments Every Man Should Own: A Practical Guide to Building a Permanent Wardrobe. Toronto: Dundurn.
Schuman, S. (2020). The Sartorialist Man. New York: Rizzoli.
Applikationer, sociala medier och podcast.
Enligt föreläsarens instruktioner.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, berättande undervisning, praktiska övningar och workshops, informationssökning, mood board, diskussioner och studiebesök.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För kursuppgifter/workshops är syftet att samarbeta med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationen består av inlämnade uppgifter. Examination våren 2025. Samtliga inlämningsuppgifter i alla kursdelar måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.
Jaanas del, 2sp: Examination består av två inlämningsuppgifter, vitsord (0-5).
1. Stilanalys, uppdatering av garderob samt klädkod. Inlämningsuppgiften är en skriftlig inlämningsuppgift som görs i par. Deadline för inlämning: Februari 2025 via Moodle. Vitsord (0-5) och paret får samma vitsord. Feedback ges via Moodle.
2. Men´s Style Podcast. Uppgiften är en individuell skriftlig reflektionsuppgift. Deadline för inlämning: Januari- februari 2025. Vitsord (0-5). Bra aktivitet/närvaro kan höja vitsordet.
Valerias del, 3sp: Examination består av följande inlämningsuppgifter, vitsord (0-5):
3. Kursuppgift 3 - Accessoarer för män guidebok (2sp): Inlämningsuppgiften är en praktisk och skriftlig inlämningsuppgift / portfolio som görs individuellt. Deadline 05.03.2025 via Moodle. Vitsord (0-5). Bra aktivitet/närvaro kan höja vitsordet.
4. Studiebesöksrapport (1sp): uppgiften är en individuell skriftlig uppgift. Deadline 05.03.2025 via Moodle. Vitsord (0-5).
Instruktioner för examination ges av respektive lärare i början av varje kursdel.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända praktiska övningar, kursuppgifter/portfolio och aktivitet.
Feedback ges individuellt eller i grupp efter kursens avslut.
Jaanas kursdel, 2sp: en godkänd kursuppgift och en podcast reflektionsuppgift vitsord (0-5).
Valerias kursdel, 3sp: en godkänd studiebesöksrapport (1sp) och en godkänd inlämningsuppgift. Vitsord (0-5).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 50h
Självstudier: 85h
Totalt: 135h
Jaanas del, 2sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 17h
Självstudier: 37h
Totalt: 54h
Valerias del, 3sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid introduktion till de enskilda kursdelarna.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
SKV22SK01