Evidensbaserad fördjupad specialiserad sjukvård (6 sp)
Kod: VÅV22SV02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
03.12.2024 - 16.03.2025
Tajmning
19.03.2025 - 01.06.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Marica Hinders
- Viktor Matintupa
- Alexandra Båsk
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Marice Nedergård
- Åsa Lågland
Lärare
Marice Nedergård
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har full insikt i betydelsen av evidens vid all form av specialiserad sjukvård och utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- har evidensbaserad kunskap om specialiserad sjukvård samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienter och deras närstående
- behärskar vården av patienter i den specialiserade sjukvården
- känner till den geriatriska samt den multisjuka patientens särdrag inom den specialiserade sjukvården
- känner till barnpatientens särdrag inom den specialiserade sjukvården
- känner till särdragen hos patienter i arbetsför ålder inom den specialiserade sjukvården
- känner till avancerad specialiserad sjukvård och palliativ vård
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter i hemmiljö
- kan i den specialiserade sjukvården tillämpa patienthandledning samt ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
- har ett professionellt tankesätt att inom den specialiserade sjukvården uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- kan säkerställa att alla människor i en hälsosam sjukvårdsmiljö kan förverkliga sin potential i värdighet och jämlikhet
Innehåll
Fördjupning inom special sjukvården
Resuscitation
Akut- och intensiv vård
Tid och plats
YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle och kursens förverkligande
INTENSIVVÅRD VUXNA
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Andra upplagan. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur AB, Lund.
Rubertsson, S., Larsson, A., Lipcsey, M., Smekal, D. 2022. Intensivvård. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm. Kapitel 42.
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H., (red). 2020. Tredje upplagan. Klinisk Omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Brevidläsning:
Gulbrandsen, T. & Stubberud, D-G. 2009. Intensivvård. Avancerad omvårdnad och behandling. Studentlitteratur AB, Lund.
PERIOPERATIV VÅRD BARN
Föreläsningsmaterial på Moodle
Tervysportti
PERIOPERATIV VÅRD VUXNA
Föreläsningsmaterial på Moodle
Terveysportti
AKUTVÅRD
Föreläsningsmaterial på Moodle
Brevidläsning: Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur AB, Lund. s. 13 – 306.
Undervisningsmetoder
Närundervisning.
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer, individuella uppgifter, videor, case, problemlösningar, SimMan övningar.
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Första tentamen sker i kursen.
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Studerandes tidsanvändning och belastning
6 sp = 27 h/sp = Totalt: 162 h
Moodle tent 2 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid kliniska övningar/workshops.
Vid kliniska övningar används vårddräkt + inneskor.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1
For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care
Tilläggsuppgifter
Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande