Hoppa till innehåll

Klinisk mikrobiologi, immunologi och patologi (4 sp)

Kod: VÅV22GV04-3012

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 13.04.2025

Tajmning

14.04.2025 - 25.05.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Maria Berg

Lärare

Maria Berg

Grupper

  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om de olika mikrobgruppernas biologi för att kunna förstå och beskriva risker vid infektion
- känner till de olika smittvägarna för att kunna bedöma och förebygga smittrisker vid infektion
- kan sammanfatta och exemplifiera människans mikrobiota och kan förklara dess roll vid hälsa och sjukdom
- kan namnge de vanligaste patogena mikroberna
- förstår grunderna i bakteriernas resistensutveckling för att kunna skydda patienter
- förstår betydelsen och följderna av de resistenta bakterierna för patienten
- förstår betydelsen av att minska förekomsten av resistenta bakterier för en hållbar utveckling
- förstår den egna rollen i antibiotiskt förvaltarskap (antibiotic stewardship)
- kan beskriva hur lymfocyterna fungerar i immunförsvaret vid hälsa och sjukdom
- kan förklara vad som sker vid en immunisering (infektion, vaccination, rhesusimmunisering, passiv immunisering)
- har kunskap om människans biologiska förändringar vid patologiska tillstånd
- kan beskriva endogena och exogena etiologier till sjukdom
- förstår betydelsen av den akuta inflammationsreaktionen

Innehåll

Klinisk mikrobiologi
Immunologi
Patologi

Tid och plats

Kurs tentamen är online
Omtentamen är på plats, på det Novias campus man väljer göra omtentamen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på moodle

Ericson, Ericson & Kan. Klinisk mikrobiologi. Liber 2018
Melhus, Å. Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Studentlitteratur 2019
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi. Studentlitteratur 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur 2012
Karhumäki, Jonsson & Saros. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita 2021
Heikkinen, Järvinen & Vapalahti. Immunologia. Duodecim 2022
Holmström, Virtanen, Björn & Rissanen. Patofysiologia. SanomaPro 2020

Undervisningsmetoder

Föreläsningar: Novia Campus vid närstudiedagar, online (online föreläsningar bandas in) eller förinspelade föreläsningar samt diskussioner, självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras med tentamen i Moodle

Kurs tentamen, on-line: 21.5

Omtentamen, på det Novias campus man väljer göra omtentamen;
Omtentamen 1: 12.9 (Novias allmänna omtentamens-tillfälle)
Omtentamen 2: datum kommer senare (Novias allmänna omtentamen-tillfälle)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen kan tenteras

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp är 27 h arbete för studerande
2 sp är 54 h
3 sp är 81 h
4 sp är 108 h

Kursen är 4 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsord enligt tentamen, se kriterier nedan

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav