Exportmarknadsföring (4 sp)
Kod: PRE22MF02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2024 - 05.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 04.05.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Produktionsekonomi
Lärare
- Biniam Tefera
- Biniam Tefera
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
-
PRE23D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2023 dagstudier
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall de studerande självständigt kunna planera, deltaga i och utvärdera en exportsatsning. Den studerande skall känna till grundbegreppen, uppgifter och målsättning för internationell handel. Kunskap om handelsblocken i världen samt den europeiska integrationen. Kunskap om utvecklingstendenser och veta hur information kan inhämtas. Studeranden skall ha kunskap om regler och sedvänjor samt kunna namnge de viktigaste myndigheterna inom området.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
Internationell marknadsföring och strategimodeller.
Den internationella marknaden.
Handelsblock
Marknadsundersökningar.
Marknadsmix och prissättning, rättsskydd och patent.
Internationell marknadskommunikation,
Organisering av exportförsäljning, val av samarbetspartner,
Handelsstatistik
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag:
Hollensen, Svend (2020). Global Marketing. Pearson. 8th edition. ISBN: 978-1-292-25180-6
Albaum, Gerald; Duerr, Edwin; Josiassen, Alexander (2016). International Marketing and Export Management. Pearson Education Limited. Eighth edition. ISBN: 978-1-292-01692-4
Holmvall, Leif; Åkesson, Arne (2010). Export & Import – att göra internationella affärer. Malmö. Liber. ISBN: 978-91-47-09099-0
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
1 Marknadsundersökningar
2 Tullbestämmelser och import/exportdokument
3 Transport – Sjö/Land
4 Transport - Flyg, Lagring
5 Prissättning
6 Marknadsföring i främmande kultur
7 Organisera försäljningen
8 Kontrakt och betalningstransaktioner
9 Standarder och överensstämelse
10 Businessetikett och -kultur
11 Koldioxidneutral handel
12 Rättsskydd och patent
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan beskriva exportmotiven för ett företag. Kan läsa internationell handelsstatistik och dokument för betalningsrörelse.
Känner till grundläggande utvärderingssystematik gällande risker och möjligheter beträffande exportsatsningar
Förstår de grundläggande konkurrensmedlens användning vid exportsatsningar.
Känner till internationell handelsstatistik och betalningsrörelse.
Känner till kriterier för val av agenter och
distributionskanaler.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan analysera enkel statistik för internationell handel och nationalekonomisk data. Har grundläggande färdigheter i statistik och affärsjuridik och - matematik
Känner till grunderna för internationell marknadsundersökning. Har kunskap om internationella allianser, handelskamrar och mässarrangörer.
Kan använda kunskap från olika discipliner som redskap att ta reda på.
Är medveten om exportens betydelse och känner till exportföretag på nationell och regional nivå. Har grundläggande insikter om
utrikeshandelsförbundet och regionala exportfrämjande organisationer
Kan upparbeta grundläggande beslutsunderlag gällande samarbete med nätverksaktörer
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan analysera och ta ställning till handelsstatistik. Kan identifiera exporthandlingar och kan grundläggande priskalkyl för både import och export.
Kan beskriva behovet av internationalisering. Är medveten att export är ett alternativ för företag.
Använder kunskap från flera discipliner vid syntes
Kan presentera grundläggande kriterier vid utvärdering av internationell verksamhet.
Känner till var man finner information,
orienteringsmöjligheter och centrala samarbetspartner på den internationella arenan
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Poäng Resultat
85->100 = 5
75->84 = 4
60->74 = 3
45->59 = 2
30->44 = 1
<30=0
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan beskriva exportmotiven för ett företag. Kan läsa internationell handelsstatistik och dokument för betalningsrörelse.
Känner till grundläggande utvärderingssystematik gällande risker och möjligheter beträffande exportsatsningar
Förstår de grundläggande konkurrensmedlens användning vid exportsatsningar.
Känner till internationell handelsstatistik och betalningsrörelse.
Känner till kriterier för val av agenter och distributionskanaler.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan analysera enkel statistik för internationell handel och nationalekonomisk data. Har grundläggande färdigheter i statistik och affärsjuridik och - matematik
Känner till grunderna för internationell marknadsundersökning. Har kunskap om internationella allianser, handelskamrar och mässarrangörer.
Kan använda kunskap från olika discipliner som redskap att ta reda på.
Är medveten om exportens betydelse och känner till exportföretag på nationell och regional nivå. Har grundläggande insikter om utrikeshandelsförbundet och regionala exportfrämjande organisationer
Kan upparbeta grundläggande beslutsunderlag gällande samarbete med nätverksaktörer
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan analysera och ta ställning till handelsstatistik. Kan identifiera exporthandlingar och kan grundläggande priskalkyl för både import och export.
Kan beskriva behovet av internationalisering. Är medveten att export är ett alternativ för företag.
Använder kunskap från flera discipliner vid syntes
Kan presentera grundläggande kriterier vid utvärdering av internationell verksamhet.
Känner till var man finner information, orienteringsmöjligheter och centrala samarbetspartner på den internationella arenan
Förkunskapskrav
-
Tilläggsuppgifter
-