Hoppa till innehåll

Tillämpad differential- och integralkalkyl (3 sp)

Kod: BYR22MA04-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 08.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 25.10.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2.5 op

Prestationssätt

17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör

Lärare

  • Taina Sjöholm

Grupper

  • BYS23D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023, dagstudier, Ekenäs
  • BYB23D-E
    Byggmästare (YH), h23,dagstudier

Lärandemål

Den studerande

- kan derivera elementära funktioner samt tillämpa derivatan i grundläggande matematiska problem
- kan integrera elementära funktioner samt tillämpa integralfunktionen i grundläggande matematiska problem
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer

Innehåll

-differentialkalkyl (en variabel)
-tillämpningar med derivator: differential och optimeringsproblem
-integralkalkyl
-tillämpningar med integraler: areor, volymer, båglängder, tyngdpunkter osv. (enligt behov)
-övningar med Excel och MathCad

Tid och plats

Period 1 läsåret 2024-2025, Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=10913

Undervisningsmetoder

Flipped Learning, räkneövningar i små grupper och föreläsningar vid behov

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen i slutet av kursen, tidtabell i Moodle.
Omtentamen 22.11.2024 och 13.12.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen förverkligas som en hybridkurs och det går att delta i vissa delar av kursen virtuellt via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerande bör alltid meddela läraren om distansdeltagande.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp motsvarar ca 80 h arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen samt inlämningsuppgifter som är individuella och obligatoriska. Lämnas uppgifterna in i tid ger det poäng som kan räknas tillgodo till tentamenspoängen. Om den studerande tagit del av allt material i Moodle före lektionspassen i fråga, kan hen höja sitt vitsord, ifall hen blir på gränsen mellan två vitsord.

Underkänd (0)

Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan lösa mera komplicerade problem från de olika delarna av kursen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer

Förkunskapskrav

Matematikkurserna Funktioner och ekvationer 1 och 2 samt Geometri och vektorer eller motsvarande kunskaper