Socialgerontologi (5 sp)
Kod: SO21ESOS4-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.
Innehåll
- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder
Tid och plats
Distans 2.1-31.12.25
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Andersson, L. 2013. Socialgerontolgoi . Studentlitteratur
Ernsth Bravell, M .2020. äldre och åldrande : grundbok i gerontologi.
Jönson, H. Harnett, T . 2018. socialt arbete med äldre . Lund. Natur Kultur
Mac Innes, H. Bjurbäck, H. (red) 2025. Socialt arbete med äldre människor - att se både utamningar och möjligheter. Stockholm. Liber.
+ studiematerial , artiklar och internetsidor, samt valfri litteratur enligt val av tema till examination
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/.
Socialvårdslagen 30.12.2014/1301
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 28.12.2012/980
Social och hälsovårdsministeriets publikationer. kvalitets rekommendationer för att trygga en aktiv och funktionsduglig ålderdom och hållbara tjänster 2024-2027.
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination: inlämnngsuppgifterna kan utföras under valfri tidpunkt medan kursen är öppen.
bedömnng och kort individuell feedback ges på kursens Moodle sida , då kursens samtliga uppgfiter är inlämnade. ( inom 3veckor)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
examineras i 2 delar
Studerandes tidsanvändning och belastning
praktiska och teoretiska distansuppgifter : självstudier och examination 5sp = 135h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Janina Dahla ( janins.dahla@novia.fi)
validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskala , godkänd/underkänd
Instruktioner för validering hittar ni på Moodle sidan : Socionom Åbo - Information
handledningen sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum.
Studerande får kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd inom utsatt tid.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination del 1 Inlämningsuppgift . Reflektera över livet som senior ur flera perspektiv; via ett teoretiskt perspektiv, via media och i mötet med en äldre. 3sp
En välgrundad och kritisk reflektion över hur äldre framställs i media och hur dessa framställningar kan påverka samhällets attityder.
Analys av din intervju med en äldre person och reflektion kopplar till teori och ålderism.
En tydlig koppling mellan de valda teorierna om socialt åldrande och de praktiska erfarenheterna från media och intervjun.
Kritiskt reflektion om hur ålderism och hur dessa insikter kan påverka ditt eget professionella förhållningssätt till äldre.
Examination del 2 sp Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp, inlämingsuppgift och posterpresentation
Uppgiften fyller givna instruktioner.
Professionellt förhållningsätt.
Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från litteratur och studiematerial.
Har belyst den äldre människans möjligheter och begränsningar i relation till livssituation.
Förkunskapskrav
Inga