Hoppa till innehåll

Specialfrågor inom ekonomiförvaltningen (5 sp)

Kod: FEK22VEF03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 06.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 16.03.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Cilla Salo
  • Jörgen Strid

Grupper

  • FEK22-E (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • FEK22-E

Lärandemål

Studerande:
- känner till och förstår olika specialfrågor inom redovisningen
- förstår huvudprinciperna inom koncernredovisning och internationell redovisning
- kan uppgöra ett enkelt koncernbokslut
- känner till och förstår olika metoder för företagsvärdering samt kan tillämpa någon av dessa
- inser betydelsen av hållbarhetsgranskning vid företagsvärdering
- förstår innebörden av företagsarrangemang ur ett redovisningsperspektiv

Innehåll

- koncernbokslut
- IFRS
- olika metoder för företagsvärdering
- Due diligence
- företagsarrangemang

Tid och plats

våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, skriftligt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsningar, projektarbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Överenskommelse med studerande vid första kurstillfället

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 h varav;
60 h närundervisning
30h projektarbete
30 h övningar
15 h förberedelser och tent

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår begreppet koncern och kan identifiera koncernstrukturer.

Studerande känner till de standarder och principer som påverkar redovisningen ur ett internationellt perspektiv.

Studerande känner till grunderna i företagsvärdering.

Studerande känner till de olika företagsarrangemangen.

Studerande förstår betydelsen av hållbarhetsgranskning i samband med företagsvärderingsprocessen.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande vet kriterierna när ett koncernbokslut bör uppgöras, samt kan uppgöra enklare koncernbokslut.

Studerande känner till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut

Studerande förstår värderingssituationen och känner till några tillämpade värderingsmetoder.

Studerande kan förklara de olika företagsarrangemangen ur redovisningens synvinkel.

Studerande kan hitta sätt att identifiera om det i företagets strategi och verksamhet ur hållbarhetssynvinkel finns något som kan påverka värdet på företaget.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande kan självständigt uppgöra koncernbokslut

Studerande känner väl till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan på ett motiverat sätt förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut

Studerande kan utföra enklare företagsvärderingar och känner till processen vid företagsbesiktning (due diligence) inför företagsförvärv

Studerande kan redogöra för reglerna kring företagsarrangemang. Studerande kan självständigt uppta olika företags-arrangemang, såsom fusion, fission, verksamhetsöverlåtelse och aktiebyten, i affärsredovisningen



Studerande kan självständigt hitta sätt att identifiera om det i företagets strategi och verksamhet ur hållbarhetssynvinkel finns något som kan påverka värdet på företaget.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen och godkända projektarbeten , alla delar godkända för godkänt vitsord.

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls ej.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande;
förstår begreppet koncern och kan identifiera koncernstrukturer
Studerande känner till de standarder och principer som påverkar redovisningen ur ett
internationellt perspektiv
Studerande känner till grunderna i företagsvärdering.
Studerande känner till de olika företagsarrangemangen

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande vet kriterierna när ett koncernbokslut bör uppgöras, samt kan uppgöra enklare
koncernbokslut
Studerande känner till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan förklara skillnaden
mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande förstår värderingssituationen och känner till några tillämpade värderingsmetoder.
Studerande kan förklara de olika företagsarrangemangen ur redovisningens synvinkel

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan självständigt uppgöra koncernbokslut
Studerande känner väl till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan på ett motiverat
sätt förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande kan utföra enklare företagsvärderingar och känner till processen vid
företagsbesiktning (due diligence) inför företagsförvärv
Studerande kan redogöra för reglerna kring företagsarrangemang.
Studerande kan självständigt resonera king och välja bland olika företags-arrangemang, i
affärsredovisningen

Förkunskapskrav

Bokföring, bokslut och beskattning 15 sp