Specialfrågor inom ekonomiförvaltningen (5 sp)
Kod: FEK22VEF03-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Cilla Salo
- Jörgen Strid
Grupper
- FEK22-E (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- FEK22-E
Lärandemål
Studerande:
- känner till och förstår olika specialfrågor inom redovisningen
- förstår huvudprinciperna inom koncernredovisning och internationell redovisning
- kan uppgöra ett enkelt koncernbokslut
- känner till och förstår olika metoder för företagsvärdering samt kan tillämpa någon av dessa
- inser betydelsen av hållbarhetsgranskning vid företagsvärdering
- förstår innebörden av företagsarrangemang ur ett redovisningsperspektiv
Innehåll
- koncernbokslut
- IFRS
- olika metoder för företagsvärdering
- Due diligence
- företagsarrangemang
Tid och plats
våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, skriftligt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsningar, projektarbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Överenskommelse med studerande vid första kurstillfället
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h varav;
60 h närundervisning
30h projektarbete
30 h övningar
15 h förberedelser och tent
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår begreppet koncern och kan identifiera koncernstrukturer.
Studerande känner till de standarder och principer som påverkar redovisningen ur ett internationellt perspektiv.
Studerande känner till grunderna i företagsvärdering.
Studerande känner till de olika företagsarrangemangen.
Studerande förstår betydelsen av hållbarhetsgranskning i samband med företagsvärderingsprocessen.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande vet kriterierna när ett koncernbokslut bör uppgöras, samt kan uppgöra enklare koncernbokslut.
Studerande känner till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande förstår värderingssituationen och känner till några tillämpade värderingsmetoder.
Studerande kan förklara de olika företagsarrangemangen ur redovisningens synvinkel.
Studerande kan hitta sätt att identifiera om det i företagets strategi och verksamhet ur hållbarhetssynvinkel finns något som kan påverka värdet på företaget.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande kan självständigt uppgöra koncernbokslut
Studerande känner väl till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan på ett motiverat sätt förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande kan utföra enklare företagsvärderingar och känner till processen vid företagsbesiktning (due diligence) inför företagsförvärv
Studerande kan redogöra för reglerna kring företagsarrangemang. Studerande kan självständigt uppta olika företags-arrangemang, såsom fusion, fission, verksamhetsöverlåtelse och aktiebyten, i affärsredovisningen
Studerande kan självständigt hitta sätt att identifiera om det i företagets strategi och verksamhet ur hållbarhetssynvinkel finns något som kan påverka värdet på företaget.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen och godkända projektarbeten , alla delar godkända för godkänt vitsord.
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls ej.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande;
förstår begreppet koncern och kan identifiera koncernstrukturer
Studerande känner till de standarder och principer som påverkar redovisningen ur ett
internationellt perspektiv
Studerande känner till grunderna i företagsvärdering.
Studerande känner till de olika företagsarrangemangen
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande vet kriterierna när ett koncernbokslut bör uppgöras, samt kan uppgöra enklare
koncernbokslut
Studerande känner till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan förklara skillnaden
mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande förstår värderingssituationen och känner till några tillämpade värderingsmetoder.
Studerande kan förklara de olika företagsarrangemangen ur redovisningens synvinkel
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan självständigt uppgöra koncernbokslut
Studerande känner väl till principerna vid uppgörande av ett IFRS-bokslut och kan på ett motiverat
sätt förklara skillnaden mellan ett FAS och IFRS-bokslut
Studerande kan utföra enklare företagsvärderingar och känner till processen vid
företagsbesiktning (due diligence) inför företagsförvärv
Studerande kan redogöra för reglerna kring företagsarrangemang.
Studerande kan självständigt resonera king och välja bland olika företags-arrangemang, i
affärsredovisningen
Förkunskapskrav
Bokföring, bokslut och beskattning 15 sp