Hoppa till innehåll

Socialpedagogikens grunder (3 sp)

Kod: SOV22SVS05-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-känner till socialpedagogikens idé och värdegrund och förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med individer i olika åldrar
-behärskar centrala socialpedagogiska begrepp och definitioner
-förstår socialpedagogikens förklaringsmodeller och teorier
-förstår hur socialpedagogiskt tänkande kan utgöra orienteringsgrund för social hållbarhet

Innehåll

-grundläggande socialpedagogiska perspektiv och värderingar
-socialpedagogiken som kunskapsområde
-pedagogikens betydelse i socialt arbete
-begrepp och definitioner

Tid och plats

Föreläsningar på Alere vid närstudietillfällena

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Det material som används i kursen finns i materialbank på Moodle

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs genom 8 föreläsnings- och övningstimmar. Material och instruktioner till examinationsuppgiften finns på moodleplattformen

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårterminen 2025 vid nämnda närstudietillfällen

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen eller validering

Studerandes tidsanvändning och belastning

8 timmar föreläsning och övningar och 73 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

Första delen av vårterminen 2025

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen Socialpedagogikens grunder har reviderats på basen av tidigare studerandeutvärderingar
Studerande får utvärdering av examinationsuppgiften i kommentarsfältet intill inlämningen på moodel

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Det individuella examinationsuppgiften bedöms och utvärderas enligt samma skala som också blir slutvitsord för kursen

Underkänd (0)

Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav