Socialpedagogikens grunder (3 sp)
Kod: SOV22SVS05-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO24F-VSocionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till socialpedagogikens idé och värdegrund och förstår betydelsen av ett socialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med individer i olika åldrar
-behärskar centrala socialpedagogiska begrepp och definitioner
-förstår socialpedagogikens förklaringsmodeller och teorier
-förstår hur socialpedagogiskt tänkande kan utgöra orienteringsgrund för social hållbarhet
Innehåll
-grundläggande socialpedagogiska perspektiv och värderingar
-socialpedagogiken som kunskapsområde
-pedagogikens betydelse i socialt arbete
-begrepp och definitioner
Tid och plats
Föreläsningar på Alere vid närstudietillfällena
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Det material som används i kursen finns i materialbank på Moodle
Undervisningsmetoder
Kursen genomförs genom 8 föreläsnings- och övningstimmar. Material och instruktioner till examinationsuppgiften finns på moodleplattformen
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårterminen 2025 vid nämnda närstudietillfällen
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen eller validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
8 timmar föreläsning och övningar och 73 timmar eget arbete
Periodisering av innehållet
Första delen av vårterminen 2025
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen Socialpedagogikens grunder har reviderats på basen av tidigare studerandeutvärderingar
Studerande får utvärdering av examinationsuppgiften i kommentarsfältet intill inlämningen på moodel
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Det individuella examinationsuppgiften bedöms och utvärderas enligt samma skala som också blir slutvitsord för kursen
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav