Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21031-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Alexandra Båsk

Lärare

Alexandra Båsk

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

Innehåll:
- Allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- Barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- Problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- Aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- Material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- Miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- Samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- Pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- Barnobservationer

Tid och plats

Kursen inleds online den 1.9 kl.15.00-17.00 och avslutas den 9.11-25.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.

Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. 2022. Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022.

Granlund M. 2021. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7. Sidorna 157-177. Ingår i: Sandberg, A (red.). 2021. Studentlitteratur.

Hem och skola. 2024. Stöd till barn inom småbarnspedagogiken – Information till föräldrar - materialet på webben:
https://www.hemochskola.fi/2023/09/21/stod-till-barn-inom-smabarnspedagogiken-information-till-foraldrar/

Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. 4T-toimintamalli lapsen kehittyvien tunteiden säätelytaitojen tukemiseksi. Kasvatustieteiden tiedekunta. Oulun yliopisto.

Nyroos, M. 2022. Neuropsykiatriska svårigheter i förskolan. Sidorna 118-132. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022. En förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet. Liber.

Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.

Utbildningsstyrelsen 2024. Att utveckla en inkluderande småbarnspedagogik - materialet på webben: https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/att-utveckla-en-inkluderande-smabarnspedagogik

Utbildningsstyrelsen 2024. Vad innebär stöd för barnet i småbarnspedagogiken? - materialet på webben: https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/vad-innebar-stod-barnet-i-smabarnspedagogiken

Utbildningsstyrelsen 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ Ev. övrigt material som laddas upp på kursens Moodlesida.

Material som stöd för reflektionsdagboken:

Karila, K., Alila, K., Penttinen, S., Forss-Pennanen, P., Hjelt, H., Mårtensson, A., ... & Töytäri, A. (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämissuositusten toimeenpanosuunnitelma. Läs, s. 114.

SOAMK. YH Nätverket för det sociala området 2024. Kompetenser för socionom inom småbarnspedagogik.

Kahila, S., Kuutti, T., Heikka, J., Sajaniemi, N. (2023). Students' discourses on interprofessional collaboration in the context of Finnish early childhood education. Learning, Culture and Social Interaction, 2023 (41), 100736.

Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t.ex. word translate
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen.

Undervisningsmetoder

Kursen är digital och inleds med en obligatorisk online träff med alla deltagare, måndagen den 1.9 kl.15.00-17.00. Under online tillfället får studerande kursintroduktion och har möjlighet att ställa frågor om kursen, kl.15.00-15.30. Sedan fortsätter online tillfället med gästföreläsaren Jaana-Sofia Tengström (lektor i vård), kl.15.30-17.00. Hon kommer att berätta om hälsovårdarnas arbete och om interprofessionellt samarbete. Obs! studerande måste vara anmälda till kursen i Peppi för att kunna delta i kursen och tillfället! Teams länken till online träffen hittas på kursens Moodle sida.


Självstudier:
Studerande skriver en refelektionsdagbok utgående från gästförelsäningen den 1.9 samt besvarar frågor gällande interprofessionellt samarbete och kompetenser inom småbarnspedagogiken.

Individuella inlärningsuppgifter

Ev. handledning i den övriga delen av kursen fås digitalt i kursens handledningsforum.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Reflektionsdagbok, 1 sp
Lämnas in senast den 15.10-25

2. Individuella inlärningsuppgifter 4 sp
Lämnas in senast den 9.11. 2025.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 28.8.2025. Instruktioner för anhållan om validering hittas på kursens Moodle sida (Vasa stud.). Åbo studerande, i mappen Tillgodoräkning/validering av studier: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Reflektionsdagbok samt deltagande i onlinetillfällen 1 sp = 27 h
2. Individuella inlärningsuppgifter 4 sp = 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi
Kursen ingår i behörighetsgivande studier inom småbarnspedagogiken för grupperna USO23D-Å, USO23D-V och USO24F-V


AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande ska i så fall i examinationen infoga info om hur AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Reflektionsdagbok samt deltagande på onlinetillfället den 1.9, 1 sp.

Bedömningskriterier:
- förmåga att tillämpa teoretisk sakkunskap i relation till det givna frågorna.
- förmåga att reflektera kring att arbeta utvecklingsinriktat i ett interprofessionellt team samt att kunna se nya utvecklingsmöjligheter i det gemensamma arbetet för barnets och familjens bästa.
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt.

Bedömning enligt skala: UK/GK.
Examinatorer: Alexandra Båsk

Examination 2: Individuella inlärningsuppgifter 4 sp.
Den individuella inlärningsuppgiften består av fyra delar. Studerande ska använda sig av den obligatoriska kurslitteraturen och/eller material som finns på Moodle samt övrig relevant litteratur som hittas för att besvara frågorna. Uppgiften ska följa YH Novias skrivanvisningar. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.

Bedömningskriterier:
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att reflektera utgående från given litteratur och material samt att kunna koppla till kompetenserna för socionomen inom småbarnspedagogik
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella

Studerande får kort sammanfattad skriftlig feedback på Moodle.

Bedömning enligt skala 0-5.
Examinator: Alexandra Båsk

Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga