Motiverande Samtal (5 sp)
Kod: VAL23036-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 15.02.2025
Tajmning
31.03.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Lärandemål
Efter genomgången kurs:
- Behörskar studerande de grundläggande redskapen i motiverande samtal och kan föra en sammanhållen dialog.
- Har studerande beredskap att föra samtal med personer som har låg, medelhög och hög beredskap för förändring
- Förstår studerande de grundläggande principerna för användande av motiverande samtal i en gruppkontext
- Förstår studerande de grundläggande principerna för användande av motiverande samtal med klienter med intellektuella funktionsnedsättningar
Innehåll
- Repetition av de grundläggande redskapen inom Motiverande samtal
- Stöda självtillit och autonomi
- Rulla med motstånd
-Samtal vid kognitiva och språkliga svårigheter
-Att leda motiverande samtal i grupp
Tid och plats
Föreläsningar och övningar på Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Holmqvist, R. (2023) Samtal i socialt arbete. Vägar till förändring. Liber
Ivarsson Holm, B., Ortiz, L. & Wirbring, P. (2024) MI Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia fortbildning
Ortiz, L. & Ödman Fäldt, K. (2018) Motiverande samtal med grupper. Studentlitteratur
Övrig litteratur som tillhandahålls av kursansvarige
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, inbandningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras med egen inbandning av samtal samt eget djupstudiearbete på valt tema. Kursen examineras och slutförs inom v. 20
Internationella kontakter
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp=5x27=135 (kursens totala timantal)
24 timmar föreläsning och övningar
111 timmar eget arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Observera att denna kurs har förkunskapskrav. För att delta i kursen ska du ha avlagt grunderna inom motiverande samtal (2 sp) som ingår i kursen Resursförstärkande socialpedagogiskt arbete för vuxna.
Detaljerade uppgifter på moodle gällande kurs, examination etc.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har genomfört en observationer, tolkat och analyserat samtalssituationer och förmått använda relevanta verktyg. Med hjälp av litteraturstudier har bilden fördjupats av motiverande samtal som metod.
Underkänd (0)
Studerande förmår inte använda de olika MI-redskapen i sin praktiska tillämpning av metoden i den egna inbandningen.
Kunskapen i det egna fördjupningsarbetet/inbandningen är alltför generell och allmän
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det teoretiska materialet
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Grundläggande kurs inom Motiverande Samtal (1,5-2 sp)
Kursen är tänkt primärt för socionomstuderande andra året eller senare.